Dåligt med kolsyra.

Bryggde mig en ESB strax före jul, OG 1060 & FG 1010. Låg 10 dagar på primär, sen tillsatte jag 2,2 gr. socker/lit = 40 gram.
Buteljerade & satte ner det i matkällaren i 12 grd. Har nu legat sedan den 19/12 så jag provade en i går, knappt nån kolsyra alls :-(
Är det kört eller finns det en chans att det bättrar på sig?? Känner mig riktigt besviken, inte kan väl jästen ha tagit helt slut?
Hade i 2 pkt. Nottingham British Ale Yeast, ca. 18 lit  vört. jästemp 20 grd.

/Lars

Beer is so much more than just a breakfast drink.

Sv: Dåligt med kolsyra.

ta upp dom i värmen igen, 12 C är ju lite lågt för en alejäst, eller missförstod jag så du lät primen jäsa ut innan källaren?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Hej!

Jag tror att 2,2 g/l är i underkant, jag brukar köra på runt 6-8 g/l. Det finns väl en chans att jästen fortfarande är kry nog att ta hand om mer socker om du vill pytsa i lite i varje flaska.

Fridens,
Mattias

Är det inte lite lite socker också?

Vilken kolsyrenivå siktade du på?

Vad jag förstår med den jästempen hade du initialt, innan priming 0,88vol% i ölen. Därefter 2,2 gram socker/liter vilket ger ett tillskott på 0,55 vol%. Sammantaget borde du hamna på drygt 1,4 vol% vilket jag tycker känns lågt även för öltypen. Men du kanske siktade dit? I övrigt har du ju låtit flaskorna stå i lägsta temperaturintervallet för jästen. Jag skulle ta upp flaskorna till rumstemp och skaka ut jästen i ölet igen om du vill ha dem färdiga snabbare annars lär det väl ta sig något i den tempen även om det kommer att ta tid.

Love

Den jäste ut i primären i 20 grd. 10 dar, sen ner i källaren efter sockertillsats & korkning.

2,2 gr/lit är som sagt väldigt lite, hade nog räknat det / flaska då jag uteslutande har 0,5 lit buteljer.
Nu blir jag osäker om jag räknade / liter eller / flaska.....F**K, måste hem & kolla anteckningarna.

För ESB är rekommenderad  carbonation : 1,7-2,4 .
Inte speciellt mycket kolsyra i denna öltypen , som i många engelska öl  . Personligen , när jag brygger ett öl av den typen , så överskrider jag jämt den rekommenderade carbonation , jag avskyr platta öl , jag gillar bubblor :-) I alla fall , Enligt BeerSmith ,  Tar man det högsta talet dvs 2,4 så hamnar man på en sockermängd av 111 g socker för 18 liter vört vilket betyder 6,16 g socker per liter , och det är  är nästan 3 gånger så mycket ,som din egen priming .
Du borde ha lämnat flaskorna i 20 grader i två eller tre veckor för efterjäsning innan du flyttade dem till källaren där det är för kallt för den jästen du använde . Det kan säkert jäsa till slut men det kommer att ta tid o evighet . Du borde nog tillsätta mera socker iaf .

Ska bära upp dom ur källaren nu & skaka om dom lite, sen är det väl bara att hålla tummarna. Jag hade förresten satt 4,4 gr / lit.

En Bitter/ESB/IPA - brittisk i det hele taget er bedst med godt 3,5-4 gr pr liter:-) så dine 4,5 gram pr liter sådan set helt okay:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

allt mellan 3,36 g till 6,16 g per liter enligt BeerSmith

Vid 4 gram pr liter blir det bestämd inte platt:-) Men det är en smaksak och vid vissa ölsorter älskar jag också mycket kolsyra. Men dem välhumlade typer föredrar jag klart låg kulsyra:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Nu har ölet stått i köket en vecka, öppnade en alldeles nyss. Tssschhhh!! Fin skumkrona, perfekt med kolsyra, en riktigt lyckad ESB!
Tack för hjälpen & trevlig helg.

Nu är jag lite snedseglare i denna tråden, då jag slutat jäsa kolsyran.
men har alltid haft lite låg nivå i mina öl. Även vid jäsning i flaska. Testade nu med ett fat när jag har det i kylen, samtidigt som jag kallagrar en hink. Det är minus 1 i kylen och regulatorn på nästan 2 bar.... Då blir det bra kolsyra. Ok, lite skum åxå, så det kräver teknik. Men med 1 meter sytråd så är det i stort sett ok.

Kollar man CO2 tabellen, så bör det bli 2.8 vol/0.8 bar vid 0 grader. Det stämmer inte hos mej i alla fall. Jag kör i ca 1.9 bar. Det skulle då hamna på ca 5 vol CO2. Det skulle jag inte tro att Norrlands Skrot har på statoil......

fast det kvittar. Bara jag är nöjd, så struntar jag i naturlagarna :-)

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house