Autosiphonfenomen

Jag har precis bytat ut min pumphävert mot en autosiphon, då jag tyckt autosiphonen verkar smidigare. Dock så uppstår ett fenomen När jag använder den som jag skulle vilja kolla lite med er vad ni anser.

Direkt när den går igång och jag får ett flöde, så flyter vattnet på bra och jämnt. Men efter några sekunder virvlar vattnet i slangen/röret, och det ser precis ut som att det är luftbubblor som uppstår i slangen. Det som oroar mig är att vörten/ölet syresätts vid virvlingen, och det är ju av ondo.

Någon annan som tänkt i samma banor?
Är det något jag bör göra något åt och i så fall vad kan jag göra?

Sv: Autosiphonfenomen

Nu förstod jag inte. Autosifon är väl en pumphävert? Jaja, nu har du iaf skaffat en autosifon.
En sån har jag och jag inte märkt något sådant. Är det precis  där man ansluter slangen så gissar jag att det inte sluter tätt.

3 Senast ändrad av pontonius (2011-01-14 19:11:14)

Hehe, jo du har rätt, det är ju en pumphävert det med. Men lite smidigare än den jag har.

Nä, det uppstår längre ner i röret. När jag trycket ihop slangen mitt på och stannar av flödet avsevärt, försvinner virvlandet, men då går det väldigt sakta.

Den sluter tätt, så det är inte det.

Om det är vid omtappning av öl så kan det vara koldioxid som går ur lösning. Eller luftbubblor från vattnet om det är vanligt kranvatten som inte är kokat.

Ok, så okokat kranvatten beter sig annorlunda mot kokad vört i en autosiphon? Jag har bara testat den med kranvatten än så länge mest för att se hur den ter sig och även hastigheten.

Har du rätt i det, så är mitt problem löst! smile

Hej Pontonius.

jag råkar med jämna mellanrum ut för samma sak när jag buteljerar, små bubblor börja komma med ölet ner i flaskan.  Och precis som du blir jag orolig att ölet oxideras när det inte ska det.

Jag har då stoppat överföringen och ryckt ut slangen från häverten och satt fast den igen. Min tro är iallafall att det är slangen som inte sitter fast ordentligt i häverten.  Oftast har det löst problemet. 

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Ok, låter väldigt likt det jag sett med mina tester. Dock sitter slangen ordentligt. Går ej att få av utan att skära upp.

pontonius skrev:

Ok, så okokat kranvatten beter sig annorlunda mot kokad vört i en autosiphon? Jag har bara testat den med kranvatten än så länge mest för att se hur den ter sig och även hastigheten.

Har du rätt i det, så är mitt problem löst! smile

Jag har haft samma fenomen när jag tappat upp öl efter jäsning och om man har luft i vattnet så kan det ju vara det som är orsaken. Det kan ju aldrig komma syre nerifrån botten om det är där bubblorna kommer ifrån. Du skulle ju kunna prova med kokat vatten bara för att se om det är nån skillnad. Med vört efter kok har jag aldrig varit med om att det bubblat.

Lyssnade på ett avsnitt av Brew Strong, där de tog upp just detta fenomen (vid flaskning)

Svaret blev att man ändrar trycket i ölen när man pumpar, vilket gör att det frigörs kolsyra som bildar bubblor.

Kortedala Enskilda Hinkbryggeri
http://kortedalaenskildahinkbryggeri.blogspot.com/

Har också frekvent råkat ut för detta problem. Dock aldrig med vanligt vatten, då funkar den klockrent, utan bara med vört efter kylning samt vid flasktappning. Senaste flasktappningen la den av helt och jag fick hälla över vörten med tratt till de sista 10 flaskorna sad

Testade den med vatten efteråt och då fungerade den bra igen. Kanske hjälper det om man försäkrar sig att det inte är någon kolsyra kvar i vörten?

Grantorp Nanobryggeri - http://grantorp.blogspot.se samt http://www.facebook.com/grantorpnanobryggeri

11 Senast ändrad av pontonius (2011-01-15 12:38:38)

Verkar som det kan uppstå av lite olika anledningar:

1. Kolsyra från jäst öl
2. Okokt vatten/vört av syret
3. Otät slang

Frågan är ju då vilket är av ondo och vilket är ok?

Rent spontant låter det ju som att 1 är OK och 2,3 är av ondo!?

Jag brukar klämma med tumme o pekfingret precis efter den hårda plasten uppe vid kröken där slangen börjar,dock ej helt ihop.Det har alltid avhjälpt problemet för mig.
Anders

Provade på färdigjäst öl igår, blev inget virvlande och bra flöde! smile