Risk för vattenskador vid kok?

Jag funderar på att flytta in bryggeriet till badrummet, där finns utmärkta förutsättningar när det kommer till el- och vattenförsörjning och dessutom slipper jag vara i vägen i köket (det finns en extra toalett). Min enda farhåga är att jag kommer att koka bort en hel del vatten som kanske kan riskera att leda till fuktskador? Det finns en ventil ovanför min tilltänkta kokplats, men inget fönster att vädra genom. Jag kokar bort ca 5 liter under ett 90-minuterskok, kan någon smartskalle bekräfta om detta är utom fara för väggar och tak? Jag har försökt hitta jämförelser med hur mycket vatten som kan tänkas avdunsta under ett långt, hett vinterbad men inte hittat något sådant. Visst borde väl badrummet vara väl anpassat för att ta emot stora mängder vattenånga?

Sv: Risk för vattenskador vid kok?

I ett badrum har du ju ett mycket starkare fuktskydd än vad du har i ett kök. Med tätskikt osv. Är du orolig så köp dig en avfuktare och ha igång samtidigt.

/Hans

Eller en fläkt om det är dåligt drag i ventilen...

Instämmer med ovanstående. Vi har kokat i badrum sedan över året tillbaka just pga vattentåligheten i rummet samt för närhet till kylvatten efter kok.

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Följ Helsingborgs Hembryggargilles öläventyr på http://www.hembryggarbloggen.se

jag kokar alltid i badrummet perfekt att grisa ner och bara spola rent efteråt.. men ny nutt badrum med lite sämre möjligheter så vi får se hur det går

6 Senast ändrad av nils-alf (2011-01-14 18:30:30)

Kanske skulle börjat med det. Kokade i köket en gång utan fläkt och det slutade med att jag fick tapetsera om, samt att min sambo var lite småarg på mig ett tag.
  Jag har kokat i köket många gånger, men jag skulle reducera ganska mycket vört en gång å det var då det gick åt där fan kommer ifrån