Pellets

En kanske dum fråga, men eftersom jag bara har bryggat 6 gånger ställar jag den ändå: Kan man i nödstituation använde humlepellets i en humlepåsa?

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Pellets

det går sådär. Räkna med ganska mycket humle gojs som lägger ut. Iaf när det gäller nylonpåsarna. Bomullspåsarna ser ut att vara lite tätare om man inte klämmer i för mycket.

Annars är det ingen fara att brygga med lösa pellets. Rör runt i vörten och låt stå så samlar det sig i en liten fin hög i mitten av botten. Vet iofs inte hur ditt bryggverk ser ut så jag vet inte om det kommer klegga igen nåt eller inte.

Okay då vet jag. Tack för svarat. Då köpar jag bomullspåsar om det blir nödvändigt.

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

hmm. sitter o jämnför bomull med nylon nu. om man sträcker bomullen så blir det större maskor än i nylonen.
svårt att veta vad som är bäst. Pellets sväller inte lika mycket som puckar eller kottar i min erfarenhet men frågan är om inte nylon är bäst ändå. 5 gram utspritt i bomulls sockan är nog inga problem men tillbitter givan kommer nog nylon vara bättre i de flesta fall. Inte exprimenterat med det här men gissar friskt.

Man kan töja bomullen till större maskor än nylonet. Men nylonet har större osträckt eller vad man ska säga.