1 Senast ändrad av Lund (2005-12-21 20:04:22)

Hur mycket chokladmalt (Carafa® I Special)

Ska brygga en porter nu om några dagar har jag tänkt.

Tänkte lägga OG runt 1.060 för att få en lagom stor öl. Ha en lagom hög beska på en 40 IBU och smakhumle men ingen aromhumle. (northen brewer ska väl ha en svarta vinbär smak(?) som jag tänkt försöka mig på)

Har tänkt att den ska bestå av
Maris otter
ljust torkat extrakt (vågar inte riktigt ta steget till helmalt även om jag faktiskt kan numera)
Dark crystal (kanske lite vanlig crystal också)
pale chockolate

och chocklate. Nu var det så att jag såg att den nya skalade chockladmalten var inne så jag beställde den. Mjukare mindre sträv smak är ju faktiskt precis vad jag letar efter.

Har bara använt vanlig Carafa® I och vet ungefär när den börjar få fel smak för mig att tycka om. Men en mildare variant tycker jag att man borde kunna använda mer utav. Kanske rent utav alla 250 grammen. Jag vet ju dock inte alls vilken exakt smak jag kan vänta mig utav den. Mina idéer om den sammanfaller dock med den perfekta portern. (så stor att den nästan spricker utan att smaka alltför rostat). Och minst sagt perfekt till Baltisk porter.

Hur mycket ska jag våga använda? Har 250 gram att leka med och brygger så jag har 21 liter i jäskärlet.

Har tänkt att använda german ale 1007 för att verkligen låta malt och humle lysa fram. Den är ju såpass ren att man kanske inte kan låta lika mycket rostat lysa igenom som med en mer diacityl mjuk jäststam. Ska dessutom brygga mig en alt bier sen så då är det bra att ha mycket jäst.

Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men det är ju tänkt att det ska utvecklas till ett recept i alla fall.

Edit: var lite otydlig.

Sv: Hur mycket chokladmalt (Carafa® I Special)

Jag tycker inte det var otydligt alls. 250 gram? Jag tycker du kan dra i alltihop. Jag har precis fått hem 1 kg av samma malt, så jag har inte hunnit prova det ännu, men 250g kan inte vara för mycket i en porter.

Det kanske kan vara en idé att utesluta pale choc från receptet, så du tydligare kan känna vad specialchokladen tillför i form av smak, färg och arom. Maris Otter, kristallmalt och specialchoklad upptoppad med Northern Brewer, det kan inte bli annat än gott. Har ingen erfarenhet av agent 1007, dock, men rapportera gärna när det är klart!

/Per

Think globally. Drink locally.

Jag tycker det ser toppengott ut!
Dock som peps är jag lite tveksam på jästvalet.
Vill du ha en ren malt och humlesmak så skulle jag nog gå på BC 1056 am ale, eller Nottingham torrjäst.

Måste man inte jäsa kallare än rumstemp med German Ale?
Annars blir det rätt fruktigt har jag för mig.
Det är klart om du ska göra en Altbier efteråt så passar det bättre att köra samma jäst. Fast då ska man väl också jäsa i 14-16ºC för bästa resultat.

Har en matkällare som håller runt 12-13 nu på vintern så temperatur är inget jag behöver oroa mig för.

Jag brukar dock få väldigt bra öl med 1007 så länge jag håller luft temperaturen under 18 grader där jag jäser. Ända problemet jag ser med den som jäst är att den är såpass logflockulerande att man behöver lagra ölet kallt för att få det klart.

Verkar dock när jag räknar på det som jag behöver mer rostad malt för att få färgen rätt än bara 250 gram chockladmalt.

Porter kan ju ha färg från mörkbrun till kolsvart.
Det beror på lite vad du vill ha själv.
Ska du ha svart så kan man antingen skicka i mer svartmalt, till exempel 250g. Risk dock för mycket bränd smak.

Man kan också färga mäsk o lakvattnet.
Ta i typ 50 gram svartmalt i lakvattnet låt det vara med i lakvattenkärlet under tiden du lakar. Alternativt låt det kallmäska över natten för att sätta färg och sila/separera bort maltskrotet från vattnet.

Enligt vad jag hört så gör man vissa schwarzbier på det sättet. Man får bara färgen men slipper den brända smaken....

Jag hade 400-500g carafa I i min julporter (kommer inte ihåg exakt men det vad 8%) + rostad malt och annat på det. Det blev en kraftig smak, men god. Lite sådär svagt bränt tycker jag det ska vara. Jag drar ned på beskan istället isåfall. Min öl blev helt svart.

Det är nog en smaksak som vanligt.

/Fredrik

7 Senast ändrad av Lund (2005-12-22 13:16:23)

Om man går efter att 500 gram carafa I fungerar borde man kanske testa med uppemot 700 gram carafa I special för att se vad som händer.

Får beställa lite till. (insåg att jag blandat in mina siffor rejält när jag tänkte att 250 gram var mycket)

Men med tanke på att humlegården inte öppnar igen får jag fylla på med massa pale chocklate istället. Jaja. Två olika porter måste vara bättre än en.

Det mörkaste jag någonsin bryggt innehöll 200g choklad och 500g rostat korn och vid sidan av det dessutom 300g Special B och 500g mörk karamellmalt. Det var inga som helst problem smakmässigt; till och med en del av mina vänner som normalt inte gillar mörkt öl tyckte om det!

Så för sjutton - kör i 700 gram och se hur det blir!

/Per

Think globally. Drink locally.

Troligtvis gott!
Det är ju hembryggt smile