Hur mycket chokladmalt (Carafa® I Special)
Ska brygga en porter nu om några dagar har jag tänkt.
Tänkte lägga OG runt 1.060 för att få en lagom stor öl. Ha en lagom hög beska på en 40 IBU och smakhumle men ingen aromhumle. (northen brewer ska väl ha en svarta vinbär smak(?) som jag tänkt försöka mig på)
Har tänkt att den ska bestå av
Maris otter
ljust torkat extrakt (vågar inte riktigt ta steget till helmalt även om jag faktiskt kan numera)
Dark crystal (kanske lite vanlig crystal också)
pale chockolate
och chocklate. Nu var det så att jag såg att den nya skalade chockladmalten var inne så jag beställde den. Mjukare mindre sträv smak är ju faktiskt precis vad jag letar efter.
Har bara använt vanlig Carafa® I och vet ungefär när den börjar få fel smak för mig att tycka om. Men en mildare variant tycker jag att man borde kunna använda mer utav. Kanske rent utav alla 250 grammen. Jag vet ju dock inte alls vilken exakt smak jag kan vänta mig utav den. Mina idéer om den sammanfaller dock med den perfekta portern. (så stor att den nästan spricker utan att smaka alltför rostat). Och minst sagt perfekt till Baltisk porter.
Hur mycket ska jag våga använda? Har 250 gram att leka med och brygger så jag har 21 liter i jäskärlet.
Har tänkt att använda german ale 1007 för att verkligen låta malt och humle lysa fram. Den är ju såpass ren att man kanske inte kan låta lika mycket rostat lysa igenom som med en mer diacityl mjuk jäststam. Ska dessutom brygga mig en alt bier sen så då är det bra att ha mycket jäst.
Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men det är ju tänkt att det ska utvecklas till ett recept i alla fall.
Edit: var lite otydlig.