1 Senast ändrad av scaryeyes (2011-01-09 12:27:08)

Vattenkokarelement

Alltså hur exakt funkar ett vattenkokarelement? Det med torrkörningsskydd och överhettningsskydd. Mitt element strulade och ville inte gå. Men när jag testade i dag så funkar det utan vidare. Vad strular tro?

http://forumbilder.se/images/342011122108Pc603.jpg

http://forumbilder.se/images/232011122322Pf89c.jpg

http://forumbilder.se/images/d92011122408P9b71.jpg

Jo det gick lite torrt när jag glömde stänga det, och sen struntade jag i att tvätta av det, för jag trodde det var kört. Men ska så klart ta bort beläggningen sen.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

2 Senast ändrad av yrmff (2011-01-09 16:54:23)

Sv: Vattenkokarelement

När jag körde med vattenkokarelement så fick jag samma problem!!

Blev av med det genom att ta bort den lilla vita piggen plus att klippa bort mittendelen på bimetallen (under klegget på bild 1)

vet ej om det är rätt men det funkade för mig!! (har dessutom för mig att jag läste nåt liknande på de utmärkta trådarna om rims/herms)

mvh H

hittade denna lilla varning

Hej,

Jag har för mig att jag skrivit om detta tidigare, men här kommer det igen.
Att använda sig av vattenkokarelement är både billigt och smidigt...... i början.
I längden är detta däremot livsfarligt eftersom dessa element ej är konstruerade för så
långa och kraftiga kok som behövs för ölbryggning. Till sist spricker värmeelementet och vätskan riskerar att bli strömförande. Detta har hänt mig och jag vet minst två andra personer som råkat ut för samma sak. Starkström och vatten är en riktigt farlig kombination och jag rekommenderar därför att investera i riktiga (rostfria) värmeelement från en VVS-firma alternativt överväga en annan lösning.

Jag är inte ute efter att kritisera kreativa människor, utan känner bara att det kan vara läge att informera om riskerna eftersom det är farliga grejor vi har att göra med.  Låt inte snålheten bedra visheten.

Mvh
/
Peter

Skulle det hända så löser väl jordfelsbrytaren direkt?

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

4 Senast ändrad av INFORMATION (2011-01-09 22:41:28)

Det är den runda bimetallbrickan som bryter kretsen; man brukar enkelt kunna sätta den ur spel genom att helt enkelt bocka till den, eller klippa bord en del som tidigare nämnts.

Vattenkokarelement har fungerat bra i flera år för mig, men varning utfärdas! De har ganska liten yta i förhållande till effekten. Det tenderar att snabbt byggas upp ganska mycket beläggning som måste hållas efter, annars ökar säkert risken för överhettning snabbt (har lyckats med att bränna hål i kokkärlet under pågående kok p.g.a. detta). Risken för elektrifiering är väl ganska liten, i synnerhet om man använder jordfelsbrytare.

Johannes

Har 2 st 2300W element som jag ska koppla i serie. Då minskar nog risken för att dom inte lever så länge. Sen ska jag även ha kvar mitt 900W element . det räcker när man fått upp farten. Men kommer att testa ett kok med dom båda 2300W och se om det blir för mycket. Bör väl bli 1100W i serie va, eller blir det 2 X 1100? Eller om det är lagom, kan man ha 900W elementet som stöd om man vill öka på farten emellanåt.
Synd att man inte är elektriker......

6 Senast ändrad av INFORMATION (2011-01-10 00:34:31)

Effekten halveras om du seriekopplar två likadana element, eftersom resistansen fördubblas och strömmen därmed halveras. Två st. 2300W i serie ger alltså 1150W. Effekten per ytenhet minskar till en fjärdedel jämfört med att använda ett 2300W, vilket säkert är till fördel för elementenas livslängd. Jag erinrar mig att på så sätt växla mellan serie och parallel koppling av element för övrigt var populärt bland "bryggare" som föredrog att sätta kopparspiralen ovanpå kokkärlet snarare än i det då det begav sig.

Johannes