OJ OJ OJ... Snacka om kallkrash!!!

Ja, vad säger man?? Kom hem i dag efter 3 dagar och allt i kylen var bottenfruset. Inkusive min nya pilsner. Hela jäshinken stenhård! Tror givaren till universaltermostaten lagt av helt eller nåt. Den visade först på typ 15 grader varmt, sen upp till 30 när jag höll i den.

Men frågan.... Vad händer med en frusen pilsner? Den var lyckligtvis färdigjäst precis. Men om det fanns jäst i suspension, så kanske det aldrig klarnar?

Jästen jag hade sparat i kylen var ändå för gammal så det kvittar. men sen hade jag 10 liter öl i 2 5-liters fat. Undrar om det klarar sej att bara töa och sen karbonera på nytt?

Men detta blir ju en anledning att brygga väldigt snart igen  ju.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: OJ OJ OJ... Snacka om kallkrash!!!

Hade proben kanske lossnat från jäskärlet och hängde löst i luften?

Har råkat kärnfrysa en öl en gång och resultatet var drickbart, men inte fantastiskt.
Ska man beskriva karraktären så blev ölet lite runt och tandlöst och en allmänt fadd smak.

Du kan få problem med klarningen, men vi får hålla tummarna för att ölet klarat sig.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

3 Senast ändrad av scaryeyes (2011-01-07 21:17:30)

Sv: OJ OJ OJ... Snacka om kallkrash!!!

Ett ganska intressant fenomen har uppstått. Jag hade i mitt vintriga ölkylskåp bla en mörk bock som var trycksatt. Även den frös ju givetvis. Tappade upp ett glas nu, och den smakar som innan, alltså superbra. MEN! Den har köldgrumlat! Den stod på jästkakan hela tiden jag var i mexico, 1,5 månad i minus 1 grad. och den köldgrumlade inte innan, utan var helt glasklar. Konstigt va?

Nu kan det kanske ha blitt annorlunda om jag tappat om till nytt kärl innan jag åkte för sekundär/lagring, men ville inte riskera en omtappning, plus att jag hade inte tid.
Har inte smakat pilsnern ännu, men den var redan tappad på fat när jag åkte. Så den fick sekundär i 5 liters faten. Alltså har inte smakat det sista jag har kvar, det som frös. Alla dom andra skakade jag ner kolsyran i, för att jag var otålig, så dom såg givetvis ut som veteöl. Det hade ju klarnat i faten.

Allteftersom jag sitter här med mit glas bock, så klarnar det. Det höll ju nu -1 när jag tappade upp. Pga att jag har en pilsner på frysning, nej lagring i jäshinken... Jag MÅSTE skaffa en särskild ölkyl/bar....... Inte så gott med såååå kall öl faktiskt. Nån som provat isglass på öl?????


PS
Vad händer när öl fryser? Skiktar det sej? Tycker denna är sötare och starkare alltså mer allt än i dom tidigare faten


PS igen
Tror inte jag har sabbat proben till universaltermostaten. Tror mer att jag lyckats få den utanför kylen eller nåt innan jag åkte på jobb
Alltså SLARV!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: OJ OJ OJ... Snacka om kallkrash!!!

Thomas Fransson skrev:

Hade proben kanske lossnat från jäskärlet och hängde löst i luften?

Har råkat kärnfrysa en öl en gång och resultatet var drickbart, men inte fantastiskt.
Ska man beskriva karraktären så blev ölet lite runt och tandlöst och en allmänt fadd smak.

Du kan få problem med klarningen, men vi får hålla tummarna för att ölet klarat sig.

Drickbart blir det säkert. Det ska i allmänhet till svåra infektioner eller rejäl klantighet för att ölet ska bli helt odrickbart. Detta ölet som står på klarning nu hade ju inte precis dom bästa förutsättningarna från början. Maltbädd som satte igen omedelbart, trots väldig försiktighet vid ihällning av malt  och väldigt lite öppen kran. Kanske öppnade för mycket lite för fort ändå. Sen att inte lägga på 20% vid användande av humlepåsar...... Sen förfrysning. Detta blir en speciell brygd!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: OJ OJ OJ... Snacka om kallkrash!!!

När öl fryser händer det inte så mycket men när den tinar så händer två uppenbara saker.

En grumlig öl kommer att bli fullständigt klar då allt grums klumpar ihop sig och dras ned till botten. Bottensatsen som bildas är enormt instabil och kan röras upp hur lätt som helst. Man kan använda en hävert som man inte för ned till botten utan sänker den sakta tills man ser att den börjar suga grumset och då får man stoppa.

Ölen skiktar sig kraftigt med den lätta alkoholen längst upp och bildar en gradient till tyngre ämnen längst ned. Om man börjar tappa från botten som i ett corneliusfat kommer man först att få en smakrik lättöl för att sedan få en alkoholstark soppa som i mitt tycke inte smakar gott eller är odrickbar. Genom att använda häverten enl. ovan kan man få både en klar och god öl.

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Sv: OJ OJ OJ... Snacka om kallkrash!!!

Men hur som helst... All katastrof som händer här i bryggvärlden, kan ses som erfarenheter. Tar man till sig och har lite minne, så blir man vis av klantigheter.
Får se hur detta fortskrider. Jag kommer givetvis att dela med mej av resultaten.
Tror jag ska tappa om till ny jäshink för klarningen och kanske tillsätta isinglass? Nån som har synpunkter på det?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house