Pipetter
Har ni något tips på vart man kan köpa pipetter, finast hade ju varit om de var engångs pipetter paketerade så att dem är desinfekterade och man slipper strula med sånt när man vill ta ut lite öl för att kolla SG med sin refraktometer.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Pipetter
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Har ni något tips på vart man kan köpa pipetter, finast hade ju varit om de var engångs pipetter paketerade så att dem är desinfekterade och man slipper strula med sånt när man vill ta ut lite öl för att kolla SG med sin refraktometer.
Laboratorie-pipetter kan du köpa på t.ex. Sagitta (www. sagitta.se). Tror vissa apotek hade förr också, men där har det ju minst sagt skett en del förändringar senaste året....
Men kan du verklilgen mäta SG på öl med en refraktometer ?? Är det inte så att den endast fungerar för socker-vattenlösningar (ex. vört) som inte har alkohol i sig (alkohol stör brytningsindex kraftigt).
/Calle
Som jag har förstått går det väl att korrigera för alkoholinnehållet om man bara vet sin OG.
Kollade runt lite. Verkar finnas tabeller/kalkyler för detta som du säger. Där lärde man sig något. Det fungerar ju antagligen genom att det finns ett låst samband mellan sockerminskning och alkolholökning som gör att man kan lösa ekvationen med dessa två värden kända (skulle dock som sagt inte fungera om man inte känner OG, eller för en godtycklig blanding av socker och alkohol som inte kommer via jäsning av den förra).
/Calle
Kollade nu och det finns en funktion i beersmith för att att räkna ut SG med refraktometer medan jäsning pågår och man måste som sagt ha mätt sitt OG för att detta ska gå att räkna ut.
Tappkran i jäshinken minskar drastiskt behovet av pipetter och hävert. Jag har snart tappkranar i all min utrustning. Försöker hitta på fler användningsområden för såna tappkranar... :-)
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Pipetter