praktik med kolsyra i fat

Funderar på lite fysikaliska vandringar av kolsyra från vätska till gas. Det är väldigt bra beskrivet i  diverse trådar här hur alla trycker sina fat, skakar, låter stå m.m. för att få ett optimalt grundtryck.

Det jag saknar är lite information om användning av kolsyra när man tappar upp. Som det är nu sänker jag trycket ganska rejält för att få en vettig tappning utan 90% skumkrona. Hur länge kan ölet stå med låt säga 1 bars tryck men fortfarande ha det högre trycket i vätskan? Mer eller mindre undrar jag om ni alltid skruvar upp till normaltrycket för er specifika öl direkt efter tappning?

Om man tittar till pubar så kan jag inte tänka mig att barpersonal är särskilt skolade inom trycksättning av fat och vrider på regulatorer hela tiden.

2 Senast ändrad av Lifven (2011-01-04 21:49:10)

Sv: praktik med kolsyra i fat

Jag förstår inte dom som sänker trycket, om man använder restriktorslang ("sytråd") så kan man servera vid samma tryck som man har i fatet. Förutom att man förlorar CO2 när man håller på och sänker trycket bara för att ta en öl så försvinner även humlearom. Håller ca 11-13C i min kyl och tryck på ca 1.2-1.3 bar för IPA/APA  och det blir lagom med ca 2m sytråd. När fatet väl har nått jämvikt så verkar kolsyran hålla sig bra, fyller på i bland när det behövs. Har bara en kolsyreslang än så länge men det funkar. Behövs inte mycket tryck för att driva ut ölen. Pubarna har sånt tryck i faten så det blir lagom i tappkranen räknat på tryckfallet i ledningen om dom tex förvarar faten en våning ner eller liknande, samma effekt som det blir med sytråden.

Sv: praktik med kolsyra i fat

1+ För att balansera tappsystemet lägger man ner lite jobb på att testa ut slanglängd och ser till att temperaturen hålls innom samma område så fungerar det kanoners. Hade också ett himla meck med att det bara skummade till en början men efter lite efterforskningar och goda råd fick jag kläm på det. Nu kör jag med 1bar vid 8c och har 3m PVC slang med 4mm innerdiameter och det fungerar hur bra som helst. Se även tråd http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2377

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.