Hur förvara 500 gr paketen?

Eftersom det inte blev någon större skillnad på att jäsa med torrjästen S-04 och Wyeast 1728 Scottish ale så tänkte jag köpa et 500 gr paket för att få mer ekonomi i bryggningen. Jag trodde att den var fylld med småpåsar men det var tydligen fel. Hur förvarar man ett sådant paket för att inte få massa oönskade saker och hålla den ren? vet inte om jag tycker det verkar vara någon bra ide att köpa ett sådant paket när jästen är i lösvikt.

Sv: Hur förvara 500 gr paketen?

Hehe, dom paketen är gjorda för aningen större batcher wink

Normalt sett så brukar man sällan/aldrig rekomendera att spara torrjäst mer än ngn vecka.
Risken för kontaminering utifrån osv. är för stor för att ta risken. Även om det säkert finns de som haft goda resultat.
Men generellt är det inget som rekomenderas.

Om jag var du, då skulle jag försluta paketet med en påsklämma eller dyligt. Sedan slänga in den påsen i en annan plastpåse
och försluta denna så väl som möjligt.

In med jästen i kylen sedan.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Har inte köpt något paket ännu. Det verkar inte vara någon ide eftersom det blir förvaringsproblem.

hadde du köpt en 500g's påse för att brygga 25l batchar så hade du gett mig dagens skratt big_smile.
fortsätt med små påsar eller börja top croppa ifall du vill spara pengar.

btw ingen som provat att dumpa en 500g's påse i en 25l batch? blev lite små sugen på att prova bara för skojs skulle

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)