Jag antar att Yessanorayan vill ha ett torrare rödvin än +5. 7-8 grader till ska det inte vara problem att få ner det med en ny jäst om inte jäsningen kommer igång genom att ställa vinet varmare och röra upp jästen i lösning.
Vilken jäst har du använt initialt ? Eller är det vildjäst ?
Det finns rödvinsfärg att få tag på de flesta hembryggarbutiker. Dock tycker jag inte det är någon vits med att tillsätta det. Har du fått roséfärg på vinet så är det rosévin och bra så.
Om vinet kommer i jäsning genom att ställa det varmare eller om du väljer att tillsätta mer jäst och på så sätt få igång jäsningen så väntar du tills det har jäst ut helt och klarnat något innan du för över det på ny damejeanne tillför jässtopp och skakar ur kolsyran. Hur du fortsätter sedan beror på om du tänkt lagra på ekspån eller inte.
Givetvis kan du nöja dig med vinet som det är nu om du inte tycker det är för fylligt. Då är det bara omtappning och jässtopp och därefter lagring som gäller. Jag brukar bulklagra efter färdig jäsning i ca 6-12 månader innan det hamnar på flaska för ytterligare något eller några års lagring innan man dricker det.