Hårddisk kan inte startas

Jaha..... Nu har jag samma problem igen. Jag hade denna frågan uppe för nåt år sen. har köpt ny hårddisk som jag ska trycka in i burken efter ett haveri. Men har glömt hur man gör. Inser att den måste formateras, och det måste göras från laptopen via en extern hdd adapter. Var går man in och startar den? Så klart snurrar den igång, men sen inget mer. Har för mej att man måste starta den i administrationsverktyg nånstans.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Hårddisk kan inte startas

Antar att det är en sekundär hårddisk för lagring och du har fungerande Windows-installation?

Kör du windows 7 så är det Kontrollpanelen -> Administrativa verktyg -> Datorhantering.
Sedan i det programet så ska du till Lagring -> Diskhantering

Där ska det finnas en lista med alla diskar du har ikopplade och deras status, här kan du formatera, partitionera och aktivera diskar

Ja men den måste ju var rätt jumprad så inte båda hamnar på pirmary master. Men jag har för mig att när man köper hårddidkar så brukar de´vara jumprade så de känner av mer eller mindre om det redan ligger en master i systemet och då hamnar som slave ist.

Eftersom det är en ny hårddisk är det också väl troligt att det är en sk SATA-disk med seriell anslutning vilket betyder att man inte behöver bry sig om någon bygling till master eller slav. Det har hänt lite de senaste fem-tio åren wink

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte