Fördelar/nackdelar med hög verkningsgrad?

Hejsan, detta är mitt första inlägg på forumet! Jag har visserligen varit en flitig läsare ett bra tag, men fördelen med ett så eminent forum är ju att nästan alla svar finns redan om man söker lite!

Frågan jag har är om det finns nackdelar med hög verkningsgrad vid mäskning/lakning?
Bakgrunden är att jag efter lyckad extraktbryggning har gjort min första helmaltbryggning. Jag har följt receptet på Tjeckisk Pilsner som finns beskrivet i Svante Ekelins Ölbryggningsbok. Jag mäskade i en kylbox på samma sätt som flera trådar på forumet beskrivit & använde 5 kg Weyermann pilsnermalt + 0,5 kg carapils. Originalreceptet hade totalt 5 kg malt, men jag tänkte att jag lade till lite extra för att säkerställa ifall verkningsgraden blev låg.
Lakningen tog längre tid än jag trodde ca 1,5 timme med helt öppen kran. Jag lakade 25 liter vört & mätningen visade därefter 62 Öchsle. Verkningsgraden blev alltså över 93%! Jag kunde inte öka volymen heller PGA att jag inte kan jäsa mer än 25 liter.
Jag har idag efter 7 dagas jäsning dekanterat till damejanne & mätningen visade 16 Öchsle. Pilsnern har redan över 6 % alkohol. Smakade friskt & tjeckiskt redan.
Verkar mycket lovande, men vad är nackdelar med låg lakningshastighet/hög verkningsgrad? När finns det risk att strävhet följer med till vörten? Jag tyckte mig inte känna någon sådan vid avsmakningen-
/Kenneth

Sv: Fördelar/nackdelar med hög verkningsgrad?

Bra fråga!

Den enda anledningen till att man skall vara försiktig med extraktionen är precis som du skriver att man drar ut sträva och otäcka tanniner ur malten. Men den smaken känner du med en gång, så om du provsmakat vörten och konstaterat att det smakar gott så har du lyckats, och egentligen är det bara att gratulera.

Jag antar att du hade några förluster vid koket (i humlen etc), så något kunde du kanske späda ändå?

Think globally. Drink locally.

Tack för svaret.
Det verkar som det fungerande bra denna gång. Jag hoppas verkligen att detta inte var en  engångsföreteelse utan att utrustningen fortsätter med samma utbyte i kommande brygder, men det får tiden utvisa. Är det något jag lärt mig är det att ha tålamod, det tog över ett år t.ex. att samla ihop all utrustning. Jag tänkte att det var bäst att göra det ordentligt ifrån början (och nu känner jag att det nog var värt väntetiden, annars hade jag aldrig hoppat på pilsnerbryggning så snart).
Jag kan lugnt säga att dessa första bryggningar har gett mersmak! Detta forum har varit en ovärderlig hjälp för att hitta rätt från början, tack för det alla medlemmar!
/Kenneth

När du säger det tog 1,5 tim med helöppen kran, så tänker jag att det verkar finnas rum för förbättring, typ. jag menár att 1,5 tim är inte för länge eller så, men jag tycker att det ska gå mkt fortare med helöppen kran. flödet ska DU reglera, det viktiga är att flödet är jämnt fördelat över bottenytan, så långt det går liksom... annars kan du riskera att en del av maltbädden blir "överlakad" och annan del för lite lakad, ojämnt flöde,förstår du?
effektiviteten verkar då kanske helt ok trots att du har både outnyttjad malt i bädden+ tanniner från överlakning.
Det här behöver du kanske inte oroa dej över, oftast funkar det bra, verkar det som. Men det är teorin bakom iaf. Men som sagt, kolla om du inte kan öka födet så att du lättare kan styra det hela..

välkommen hit!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Det är nog dags att börja med finliret på anläggningen nu ;-) Ska prova med en perforerad plåt som falskbotten nästa gång, istället för det 20 mm VP-röret med borrade 3mm hål som jag använde nyss. Ska bli spännande & se vad som händer. Lakningshastigheten bör ju kunna styras bättre. Får återkomma om detta!
/Kenneth