Helmäskning varför kan man inte späda med vatten?

Jag har läst på flera ställen att det inte är bra att späda med vatten när man helmäskar. Varför?
Alltså så som man gör vid extraktbryggning. Då kokar man ju extraktet med kanske 10 liter vatten och späder sedan till rätt volym och OG i jäskärlet.

Sv: Helmäskning varför kan man inte späda med vatten?

Jag har gjort så många ggr med mina brygder (helmäsk) och har funkat hur bra som helst. Renligheten är ju viktig, men det är den ju även vid extraktbryggning, samt att man späder ju upp till den volym receptet var beräknat till. Har man koll på sin effektivitet, så prickar man ju då både SG och volym (humlemängderna är ju beräknade för den volymen, så det blir ju rätt).
Nu har jag inte gjort extraktbryggning någon gång, men meningen är ju att man försöker laka ut till den mängden man har beräknat sin batch till + den mängden man beräknar kommer avdunsta vid koket, så man bör ju ligga i närheten av den beräknade volymen efter koket. Man skall nog inte ge sig på att spä bara för att spä, dvs en planerad spädning, och jag har svårt att se varför man skulle vilja göra det. Följ receptet så blir det bra! ;-)

3 Senast ändrad av Runo (2010-12-31 09:47:33)

Nej men jag tänkte om man inte vill räkna om vissa recept eller kanske alltid vill brygga 25 liter även om man brygger en alkoholstarkt belgisk trappist och kokgrytan eller mäsk/lakkärlet inte räcker till. Den kokgrytan jag har nu år det kanske att koka 18 liter i så det jag behöver späda då är ju ca 7 liter för att få 25 liter.

Varför inte dela upp koket på två grytor?
Jag brygger alltid 10l batcher och delar upp mitt kok på 10-l grytan och 5-l grytan, kräver lite extra beräkningar på humlingen.

Men angående spädning så har jag spätt med kokt vatten efter koket, mest för att nå mitt OG. Vidare brukar jag kompenserar (med kokande vatten) för det vatten som försvinner under koket. För mig har det funkat och inte varit några konstigheter. Dock har jag aldrig spätt mer än med ca 10% vatten.

Tror att vissa kommer säga att det är ok att späda medan andra hävdar att det är strängt förbjudet. Men enligt den princip du föreslår finns det väl flertal bryggerier som ägnar sig åt.

5 Senast ändrad av Gilgrim (2011-01-01 14:55:36)

Varför det skulle vara fel att späda direkt efter kok för att nå rätt OG och volym är för mig förunderligt. Detta skulle jag vilja kalla "High Gravity Boiling". Jag har för tillfället för små kokkärl (en på 12 liter och en på 10 liter) för att kunna koka de volymer jag egentligen vill så jag utövar spädning. 

High Gravity Brewing är en annan sak. Man brygger ett starkt öl, jäser och sedan späder till rätt alkhoholhalt och FG. Spendrups utövar bland detta.

Det verkar som att spädning efter kok ger fylligare och smakrikare öl än spädning efter jäsning. Ifall detta egentligen är sant vet jag ej men det verkar som High Gravity Brewing är mer tabu än boiling.
Vi kan däremot konstatera att jäst producerar mer smakämnen (estrar & fenoler) under stressade förhållanden och i sötare vört. Men jag undrar ifall det är nog för att kompensera inför spädning.