Ojämn temperatur i mäskkärlet

Brukar bara kolla temperaturen i mitten av mäskkärlet i vanliga fall, men idag testade jag att mäta på lite olika ställen. Visade sig skilja ganska mycket i temperatur. På vissa ställen diffade det på flera grader. Jag använder en 20-liters kylväska från Clas Ohlson och isolerar extra med ett par filtar.

Hur vanligt är det här problemet? Måste ju vara svårt att hålla jämn temperatur om man inte har nån bra form av temperaturkontroll? Hur mycket tror ni det påverkar ölen man brygger.

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Sv: Ojämn temperatur i mäskkärlet

Tror inte det är något riktigt problem, så länge du inte byter system.Efter ett tag så vet man vilka temperaturer man ska sikta på för att få en viss förjäsningsgrad, och om det funkar för dig så är det lugnt. Då spelar det inge roll om kanten svalnar fortare, så länge man känner sitt bryggverk

http://saccharolicious.blogspot.com

Jag har exakt samma problem, antar att det är för att jag inte kan röra om hårt eftersom jag har ett filter av aluminiumnät i botten som är rätt mjukt och riskerar att gå sönder. Funderar på att bygga nått slags hårdare filter så att jag kan röra om mycket mer.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

En bra sak att ha i åtanke när man mäter sin temperatur.

Jag mäter alltid min temperatur under omrörning av mäsken, håller/sätter proben på mäskspaden och vevar omkring.
Tycker man att det är eller känns som ett problem kan man alltid veva om i mäsken 1-3 ggr under mäsktiden för att omfördela
både värme, malt och enzymer.

Vanligtvis brukar mäsken vara något varmare i mitten-bottnen pga. termomassan samt att enzymaktiviteten i sig genererar värme.
Men som Belgaren skriver, så länge man är konsekvent med sin mätmetod så justerar man ganska snart in sin optimala temperatur.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Ett annat tips kan vara att värma upp mäskkärlet ordentligt en längre stund innan man börjar mäskningen, t.ex. genom att hälla i några liter kokande vatten i väskan och sätta på locket en stund.  Men en viss värmeförlust blir det ju alltid (och bra öl ändå...)

/Calle

Det är precis detta jag ville åstakomma med recirkalation under hela mäskningen. Körde några 10 litersbatcher innan då jag fick hälla på kokande vatten hela tiden. Sen ville man ju inte öppna i onödan för att inte släppa ut värmen ju. men jag brukade alltid dra i en massa kokande vatten å vänta en kvart innan malten kastades i. Men ska börja göra samma igen, då jag till slut lyckades hålla mäsken med bara drop på en eller 2 grader på 75 min.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house