Boris4Life skrev:Betyder detta att om jag kopplar bort regulatordelen så går den automatiskt till 100 grader? Och att jag inte kan ställa om den efteråt eller hur funkar det?
Det betyder att du når koktemperaturen - när den väl är nådd så hålls ju temperaturen. Ja precis som om du kokar vatten på en spisplatta.
Så länge du tillför mer energi än du har "svinn" till den omkringliggande miljön så höjer du ju temperaturen till dess att du når kokpunkten som är konstant (ca 100 grader).
Ju högre kvot (tillförd energi)/Svinn du har desto kraftigare kok.
Så om din elpatron bara når 90 grader, ja då kommer den ju att stänga av vid just 90 grader = inte tillföra någon energi.
Värmeelementet som sitter i din elpatron, ser förmodligen ut som följande bild - men det får du titta efter och se, för olika elpatroner har olika sätt som de valt att lösa sin reglering på för att få ut så många "steg" som möjligt.

Detta är en sk. Y-koppling. (om du söker på elslinga på www.rinkabyror.se och väljer 6kW elementet så har den Y-koppling)
Om man kopplar så som jag visat i bilden med en strömbrytare för varje fas så får man således tre steg...dvs du kan "tända" varje slinga för sig.
Så exempelvis om du precis fyllt på vört i din vörtkokare (naturligtvis måste elsingan vara täckt med vört) då kör man alla strömbrytarna slutna(tända) och således så blir samtliga slingor värmande.
När man nått kok så kan man öppna(släcka) en eller två av strömbrytarna för att hålla ett rullande kok.
I en Y-koppling så har du en "Neutralpunkt" där ledarna går ihop (dvs blecket som är format som ett Y i bilden) detta kan/bör/ska man koppla till Nolledaren.
Skyddsjorden kopplar man in på avsedd skruvplint i en kopplingsbox (se bild nedan) så ens kokkärl är jordat.

Om man inte hänger med/förstår kopplingarna ovan så ska man definitivt inte ge sig i kast med det
Dessutom så är det inte tillåtet att göra kopplingarna själv utan de ska göras av en behörig elektriker.