Vad tror ni om den här till maltkrossning?

http://www.hemmakvarnen.se/malt.htm

lite dyr men frugan kan ju få låna den till att fixa mjölet till kanelbullarna så det borde gå att överleva ett inköp + att den är även skitsnygg på köksbänken hehe

http://www.humle.se/punbb/images/upload … ssic_b.jpg

Sv: Vad tror ni om den här till maltkrossning?

Jag har alldrig sett den kvarnen i verkligheten men lite funderingar.

Den är mycket dyr. du kan få fatt i en kross för 510:-  som också kan mala mjöl.

Humlegården har stora bra krossar från USA upp till 2100:-, kan dok inte mala

3200:- tycker jag personligen är mycket.

Tänk på att Malt skall krossas inte malas.

Bakmjöl är malet säd inte krossad

Kontrolera att den kan användas av er båda innar du köper

Hemmakvarnen fungerar bra vad jag såg på SM.
Den krossar kornen och man kan justera och ställa in så att krossningsgraden blir bra, med hela skal som man vill ha.

Fördelen är också att det är "allt i ett".

Ett kvarnhus behövs kompletteras med vev/borrmaskin, tratt, ställning och lite sådant pyssel.

Man kan säkerligen baka om man maler finare.

4

Hej,
varför köpa den till det priset?. Kanske av estetiska skäl. Själv köpte jag valsverk Crankandstein 8355 med fast inställbara lägen för 1495.- hos Humlegården. Den funkar mycket bra med handtag, påmatningstratt och monteringsskiva. Nr 8350 för 1195.- har relativa lägen med samma valsar som jag skulle köpa i dag. Dom fasta lägen kan man vara utan.
Hls
/Jürgen

Varför köpa den till det priset , var på en loppis och köpte en gammal Huskvarna handvevad mjölkvarn för 110kr som funkar alldeles utmärkt till att mala malt med , jag har plockat bort veven och ersatt med en borrmaskin så det tar inte lång tid att "mala" malten, vet även flera andra bryggare som har använt eller använder samma sorts kvarn och dom tycker att det blir bra resultat med den.

Salle i Växjö

Salle skrev:

Varför köpa den till det priset , var på en loppis och köpte en gammal Huskvarna handvevad mjölkvarn för 110kr som funkar alldeles utmärkt till att mala malt med , jag har plockat bort veven och ersatt med en borrmaskin så det tar inte lång tid att "mala" malten, vet även flera andra bryggare som har använt eller använder samma sorts kvarn och dom tycker att det blir bra resultat med den.

Salle i Växjö

men den är inte lika snygg   hehe

Loppis är säkert bra, men det är ju inte lika lätt som att beställa en vara som finns tillgänglig.
Min egen erfarenhet av loppis är att det mesta är rent skräp. Att lyckas fynda på ett loppis är väl lika stor sannolikhet som sju rätt på lotto.
En del har tur, dock inte jag.
För att få något bra är jag därför tvungen att köpa mine grejor på vanliga affärer.

Blåkulla: Om man skulle gå på att det ska vara snyggt så skulle nog inte min tjej valt mig........

Kenneth: Ville bara peka på att det finns väldigt billiga alternativ (malt för över 1000 kr kan ju vara skoj å ha till diverse experiment.), dessutom är ju ett fynd på loppis något som man inte behöver till ett pris man inte kan motstå så det finns nog grejjer till dig där oxå bara du kikar runt ordentligt.

Vet själv minst 2 loppis/antikaffärer som har samma sorts kvarn eller likvärdig för under 300 kr , den ena har stängt fram tils i vår men den andra har öppet nu.

Salle i Växjö

(om det ändå vore samma sak att fynda på loppis som att få sju rätt på lotto då skulle jag ha varit mångmiljonär nu , det är jag inte ,men jag har väldigt många braåhagrejjer)