OG/Celsius
Hej,
OG räknas vid 20C tror jag men hur förändras värdet vid andra temperaturer, finns det någon tabell som ni mattesnillen känner till?
/Jürgen
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → OG/Celsius
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej,
OG räknas vid 20C tror jag men hur förändras värdet vid andra temperaturer, finns det någon tabell som ni mattesnillen känner till?
/Jürgen
SG/OG/FG är egentligen dimensionslös "relativ" densitet, eller specifik densitet, som är vörtens densitet i förhållande till rent vattens densitet vid givna temperaturer. Ibland slarvar man väl med terminologin, mig inkluderad.
Relativ densitet refererar egentligen till två temperatur. Provets temperatur, och vattnets referenstemperatur.
Relativ densitet(T,Tref) = Provets densitet(T) / Vattens densitet(Tref)
Normalt om inget annan anges så brukar man väl dock använda Tref = 20 eller 15 grader som referens och kalla det för specifik densitet.
Så vattens specifika densitet är 1.000 vid 20C. Men rent vattens (fritt från lösta gaser) *densitet* vid 20C är i själva verket 0.99823 kg/liter (enligt handbook of chemistry and physics.)
Så när man kalibrerar hydrometrar ser man bara till att strecket för "1.000" hamnar så att det ger rent vatten värdet 0 vid angiven temperatur.
Skillnaden mellan referensen 20 och 15 är nästan 1 öchele, så det är ingen jätteskillnad. Det brukar stå på hydrometern när man köper den.
Så När man säger OG = 1.040 så betyder det att vörtens densitet är 1.038 kg/liter.
Och OG vid T grader dvs = Vörtens densitet vid T grader / Vattens densitet vid 20C varierar med temperaturen bla pga att vatten expanderar.
Här finns en enkel tabell.
http://www.howtobrew.com/appendices/appendixA.html
Observer att den är kalibrerar vid 15C, inte 20C. Men då kan korrigeringarna bara tas mellan de två graderna.
Så om du mäter ditt OG till 1.050 vid 30 grader.
Tabellen ger dig skillnaden mellan 30 och 20 på
0.0035 - 0.0009 = 0.0026
Alltså kan du räkna med att OG vid 20C är 1.0526
Jag har alltid en termometer så att jag mäter OG och temperatur samtidigt. Annars blir det lätt onödigt stora fel. Det finns tillräckligt mycket felkällor ändå i våra enkla verktyg så det känns onödigt att göra det ännu sämre genom att slarva.
Palmers tabell är jättebra.
Jag har gjort en formel av den också om någon vill ha till excel.
OG@20C =
= B3+( (0,000000035752929*B1^3 - 0,0000076022147*B1^2 + 0,000055134958*B1 + 0,99985855)-(0,000000035752929*B4^3 - 0,0000076022147*B4^2 + 0,000055134958*B4 + 0,99985855) )
B1 = kalibreringstemp för hydrometer = 20
B3 = Uppmätt specifik densitet vid T (tex 1.050)
B4 = T = temp i grader (tex 25)
Där pluggar jag in uppmätt OG och temperatur, och får automatisk ut ett kompenserat värde (motsvarande 20C). Dock brukar jag ändå försöka kyla provet så nära 20 som det går, men jag gör ändå en temp korrigering, det är ju inte så jobbigt trots allt.
/Fredrik
Jämför den formeln med Palmers tabell så ska ni se att den stämmer rätt bra.
/Fredrik
En sak till att tänka på är att volymen är olika vid olika temperatur.
Dvs om du lakat 25 liter 65 gradig varm vört och tar ett SG prov som du kyler så har du inte fått
25 liter x kylt Öchslevärde i utbyte.
Räknar du utbytet på det sättet så får du för högt värde på utbytet (till exempel > 100%!!!)
Om du mäter SG direkt utan kylning och kollar volymen så blir det korrekt, eller justerar totalvolymen nedåt med samma faktor som man justerar SG uppåt.
Ja det var ett bra tillägg att tänka på!
Att volymen ökar och provets densitet minskar är naturligtvis två sidor av samma sak. ( Det är ju därför densiteten minskar, eftersom volymen ökar - medans vikten är samma. )
( Själv brukar jag ofta mäta det effektiva utbytet som slutmängden vört som hamnar i jäskärlet och blir öl. Under resans gång uppskatar jag lite bara. Det blir ju alltid lite svinn, någon slatt hit och dit med grums man inte orkar rena utan häller bort. )
/Fredrik
När jag såg frågan först tänkte jag det var en komplicerad fråga.
Men jag ser att ni gör kraftiga förenkingar och genvägar.
Men som ha mellan tummen och pekfingert i så försvinnande små volymer duger det väll.
Det tar inte hänsyn till vörtens styrka ej heller till vilket vatten det är (knappast destilerat vatten), egentligen skall man ta hänsyn till luftrycket men där brukar man även i proffesonella samanhang hoppa över, för det finns så stora felkällor endå. Sedan är det själva mätinstrumentets temperaturutvidgning.
Men det stora problemet är nog i alla fall att få ett prov som är homogent genom hela vörten. Ja har förstått, genom att läsa på olika forum, att endel kan få värden som är rent åt helvete, för det är inget representativt prov från vörten dom mätt på.
För amatörer som vi andra är så spelar det egentligen inte så stor roll om man approximerar både det ena och andra.
Det finns inte någon anledning att försöka göra raketforskning av hembryggning av öl.
Brygg väl, lev gott eller
Brygg gott, lev väl
är mina motton.
Normala lufttrycksvariationer anser jag att man kan försumma. De effekterna handlar om små bråkdelar av öchele. Ska man mäta så himla noga är en vanlig hydrometer inte mycket att komma med. Men då börjar det nästan gå till överdrift tycker även jag som iofs gillar siffror ![]()
Vörtstyrkan brukar jag uppskatta fram genom följande formel.
OE = i + j* OG + k* OG^2 + l* OG^3
i = -6.16868
j = 11.1114
k = -6.30272
l = 1.35997
Denna gäller 20 C och är den jag kör med, jag vill minnas att det är meningen att det ska stämma med hyfsat med ASBC's rekommendationer om jag inte slarvat.
Fast nog duger det okej att uppskatta direkt på öchelevärdet också om man inte är någon siffernörd.
Typ x [vikt%=Plato] ~ 0.25 * y [öchele]
Den formeln är hyfsad om man inte är så noga, men vid tex 1.065 ger den ett fel på ca 1 öchele. Inte hela världen dock. Men kommer man upp i 1.080 är felet 2-3 öchele.
Jag håller med om att man inte alls behöver överdriva om man inte vill, men för den som vill kan man tjäna in någon öchele här och någon där. Men om man som många, ändå lägger in formler i excel, så är det ju endast marginellt jobbigare att lägga in en krångligare formel än en enklare.
Kan jag förutsäga OG och FG med ett fel på säg en öchele hit eller dit så är det bra nog. En halv öchele lärt jag knappast märka eller kunna mäta upp iallafall.
/Fredrik
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → OG/Celsius