Kaffesmaker

Har en monsterporter på jäsning, och eftersom jag fick förbaskat bra utbyte funderar jag på att ta undan några liter och experimentera med. Lite kaffesmaker hade nog inte suttit fel i kombination med chokladmalten, tänker jag. Frågan är: hur introducerar man bäst sådana smaker i ett öl.

Det jag funderar på är att mortla lite kaffebönor och dunka ner dem i sekundären. Är det någon annan som gjort liknande experiment? Har ni stött på andra sätt (maltkombinationer, jästprofiler etc.) som medför kaffesmaker?

/Per

Think globally. Drink locally.

Sv: Kaffesmaker

Att "torrkaffa" i sekundären fungerar bra enligt vad jag hört.
Man ska vara lite försiktig med att inte ha i för mycket bara.

Men nog sjutton kan man få kaffeliknande toner från rostad malt och rostat korn. Pale Chocolate, vanlig chokladmalt, svartmalt och rostad korn ger dig sådant, men det vet du väl redan?

En renare jäst tar fram mer maltiga toner än fruktiga jäster i ölet. Att undvika alltför smakrika humlesorter är också bra i det fallet. Kraftig humlearom och doft tycker jag stör sig mot de brända tonerna i porter, stout eller mörk lager. Men det är bara en personlig preferens.

Några idéer och tankar om kaffesmak.

Kenneth skrev:

Att "torrkaffa" i sekundären fungerar bra enligt vad jag hört.

"Torrkaffa", vilket bra ord!

Jo, jag visste för all del att olika rostade maltsorter kan ge kaffesmaker i vissa kombinationer, men har inte ännu koll på exakt vilka kombinationer som gör det bäst. Ett lätt inslag av diacetyl kanske också hjälper?

Vad gäller humlingen tror jag du har helt rätt, kraftiga humlesmaker och -aromer skulle nog förta effekten en del. Min porter är tämligen sparsamt humlad, endast bitterhumle i form av Styrian Golding till ~35IBU, så det borde gå bra.

Tack för synpunkterna!

/Per

Think globally. Drink locally.

Har för mig att Charles Cassino gjorde en espresso-lager till årets SM, kanske finns i SHBF's receptbank.

/U