Kryptosporiumöl

Hehe. Sitter på dass i Östersund. Senaste veckan har ju varit lite fisig och rätt lös, igår fick man dock rejäl stjärturin och man har ju funderat lite på vad det kan röra dig om. Inga kräkningar bara buksmärtor, gaser och diarré. Nu verkar det som att man isolerat kryptosporium i de prover som tagits. Sannolikt är flera tusen smittade och det är troligt att vattnet är förorenat. Trist. Dessutom så har jag en batch som sattes under sannolikt pågående distribution av orent vatten i kranen och som dessuto
Fick ett par liter kallt kranvatten efter kylning då OG var lite högt... Dessutom verkar parasiterna inte bry sig så mycket om alkohol. Jag får väl helt enkelt dricka hela batchen själv nu när jag nog har färska antikroppar.

/love på toaletten

Sv: Kryptosporiumöl

Tack! Nu har jag fått något att hänvisa till när folk tittar konstigt när jag säger att jsg alltid kokar upp vatten först. Oftast är kranvatten praktiskt taget fritt från sånt somkan förstöra en öl, men man vet alldrig.

http://saccharolicious.blogspot.com

Sv: Kryptosporiumöl

Har klarat mig bra hittills men det är som tyskarna säger:

I vinet visdom.
I ölet styrka.
I vattnet bakterier.

Det värsta är att nu har de fått för sig att de ska klorera vattnet i Östersund hårdare. Trots att de samtidigt konstaterar att det inte hjälper mot kryptosporiumparasiten. Parasiten kan jag hantera men klorofenoler vill jag inte ha i mitt öl. Jag har haft en del problem med fenoler i ölen tidigare och nu börjar jag misstänka att det kanske tidvis har varit mer klor i vattnet än vad kommunen anger i vattenrapporten på hemsidan.

Hur ska jag göra för att få bort kloret? Koka allt vatten till ölbryggningen och låta stå över natten? Jag tror att de använder hypoklorit, inte kloraminer.

Det är i alla fall trevligt att ha en fatölsanläggning, ikväll har jag kokat 9 liter vatten, kylt i värmeväxlaren, tappat på fat och ställt i kylen.