Jäst

Något jag funderat på är mängd jäst. Påverkas smak och jästid något om man har i mer jäst än vad receptet/jästpaketet rekomenderar?

Sv: Jäst

Kort svar:
1) Det jäser oftast ut mycket fortare
..men..
2) Smaken ändras också (vanligtvis åt det sämre hållet). Lite beroende på vilken jästsort och ölsort det är kan detta leda till mer eller mindre problem. En måttlig ökning av jästen kan ge mindre smak, medan kraftig ökning  (typ 5-10 grr) kan leda till rejäla "felsmaker". Så länge man håller sig borta från mer en dubbel-dos är det dock mycket sällan problem.
Det vanligaste problemet är dock helt klart att folk tar för lite jäst. Detta kan även gälla när man doserar "enligt förpackning" då denna dos endast gäller för jäst i topp-form. När paketet åldras (det går fort) kan det t.o.m bli så att man fortfarande tar för lite, trots att man tror man tar för mycket. Så det bästa i hemmbryggarsammanhang är nog att hellre fela åt "för mycket" om man är osäker.

/Calle

Okej! Tack för det :-) jag hade i min första bryggning på tok för mycket, blir nog lite mindre nästa gång ;-)

Hur mycket pratar vi om?

http://saccharolicious.blogspot.com

Alltså, jag gjorde en liten sats på 6.5 liter och använde ett helt paket efter att ha fått det som råd. Ett paket torrjäst som skall räcka till 20 liter :-S Jag gjorde dock ingen förkultur utan rörde bara ner det i vörten. I nästa bryggning som kommer att ske om några dagar kommer jag att brygga ca 10 liter och använda mig av drygt halva paketet istället samt göra en liten förkultur. Tipset jag fått där är att blötlägga jästen med en deciliter vört i ca 24C och sedan hälla över vörten när den svalnat lite till. Låter det helt tokigt?

Vad jag har förstått så ska man aldrig göra en förkultur på torrjäst. Gör mer skada än nytta. Sen undrar jag vad du har för vörtstyrka på din brygd så man kan räkna ut vilken jästmängd som behövs.

När jag använder torrjäst brukar jag köra ett paket till 12 liter öl.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jag gjorde inga mätningar alls då det var första gången. Jag hade tänkt det först men så skipade jag det, ska göra det på kommande bryggning. Okej, vad kan det göra för skada att göra en förkultur?

Ett paket till 12 liter alltså, har du märkt några bismaker?

Torrjäst har mycket jäst som är laddad med reserver.  Gör man förkultur så räcker i regel inte näringen till, viöket gör att jästen svälter. Den är med andra ord i sämre skick än innan. Rehydratera (svälla i vatten) är dock en bra idé.

http://saccharolicious.blogspot.com

Okej, men om jag till mina 10 liter använder mig av 2/3 paket och häller det i 1 dl rumstempererat vatten som jag sedan rör ned i vörten när den är överförd till jäshinken borde det väl bli bra?

nyigemet skrev:

Ett paket till 12 liter alltså, har du märkt några bismaker?

Som det nämnts tidigare i denna tråden så krävs det att man pitchar rejält mycket jäst för att det ska vara för mycket. Om man pitchar för mycket jäst så går det snabbare för autolys att sätta igång vilket ger bismaker. Men det ska nog till rejält med extra jäst för att detta ska vara märkbart, som CalleT skriver i denna tråden så ska det till 5-10ggr rekommenderad mängd för att denna process ska vara märkbar. Jag tar ca 1.6 gånger mer jäst än vad databladet för torrjästen rekommenderar. Det är nog mycket mer vanligt att man råkar pticha för lite jäst och kan få en dålig utjäsning och problem med kolsyrejäsning på flask.

Här kommer en lite frånga, jag har ofta hört följande sägas om mängden jäst som pitchas och undrar om det är någon som kan konfirmera detta och kanske förklara varför:
Pitchar man för lite jäst så kan man få mer esterproduktion och mer "jästsmak".
Pitchar man för mycket jäst men måttligt förmycket så kan man få mindre "jästsmak" och mindre esterproduktion än vid normal pitchmängd.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Det är egentligen rätt enkelt. Många av de speciella smaker som jästen ger kommer från ämnen som jästen bildar vid reproduktionen, t.ex. estrar. Man vill alltså ha en viss reproduktion i vörten innan själva jäsningen börjar. Om man tillsätter alldeles för mycket jäst så behöver den inte fortplanta sig utan sätter igång att jäsa direkt. Det kan då bli en tunn och smaklös öl.

Det är nog inte så vanligt att man tillsätter för mycket jäst från nya paket, men det kan lätt bli 5-10 gånger för mycket om man återanvänder all jäst från en tidigare bryggning utan att tänka på hur mycket det blir. Jag har gjort det med en ordinary bitter, risken är ju större med en svagare öl.