Är ölen färdig att tappa på flaska?

Brygger en öl med 3,6 kg Muntons Amber sirapsmalt tog tyvärr lite mycket vatten så OG blev 1045 Nu har FG varit 1015 i ca 5 dagar. Ölet jäste som sjutton i ca 3-4 dagar sedan mattades det av och nu kommer det kanske 1 plupp varannan timme eller t.o.m mer sällan temperaturen där den jäser har varit ca 19-20 grader. Jästen är 1728 Scottish Ale. På söndag har den stått i 2 veckor. Ska jag låta den stå i 3 veckor? finns det kraft kvar för att jäsa kolsyra då? Ska jag ställa hinken kallt en period för att ölen ska klarna bättre i så fall när och hur länge? Har smakat när jag mätt ölen och den smakar öl som typ en engelsk bitter från fat fast med dålig kolsyra lite tunn i smaken kanske men helt klart god.

Sv: Är ölen färdig att tappa på flaska?

Om du inte känner några jästrelaterade felsmaker (smörkola eller gröna äpplen) i smak och arom är det fritt fram att buteljera. 1,015 är lite högt till och med för den jästen, så räkna med att den kommer jäsa ner någon eller några punkter till i flaskan. Reducera eventuellt mängden primingsocker till kanske 6 g/l för att kompensera.

Think globally. Drink locally.

OK, Jag ska inte ställa hinken kallt innan tappningen så den klarnar bättre?

Om ölen fortfarande är mycket grumlig är det ett tecken på att jästen fortfarande jobbar, och då skall du nog låta den stå någon vecka till. Men ölen klarnar lika fint i buteljen som den gör i jäshinken.

Think globally. Drink locally.

Det är ingen risk att det blir svårt att få kolsyra i ölen om den står en vecka till?

Nej generellt så ska det till många månader innan jästen blir så trött att den inte orkar jäsa kolsyra.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Ställ ölen tre grader varmare några dagar istället så kanske det jäser ut de sista graderna.

8 Senast ändrad av Runo (2010-11-27 00:45:28)

Var tvungen att prova en redan idag. Har varit på flaska sedan i tisdags. Som sagt en Scottish Ale OG 1044 FG 1012. Tycker den blev riktigt bra för att vara första gången. Smakar liknande en mörk Velkopopovický Kozel men inte lika söt och med mer beska. Hoppas min lager som är på jäsning blir lika bra.
http://img196.imageshack.us/img196/3718/99726606.jpg

Snygg blev den också! Och av skumkronan att döma verkar den ha tillräckligt med kolsyra redan. smile

På flaska: Robust Porter, Barley Wine och Imperial stout.