Destvatten till refraktometer
Fick hem en refraktometer igår och behöver ha destvatten för att kalibrera den. Har ni nått tips vart man kan hitta en liten mängd destvatten för en billig slant?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Destvatten till refraktometer
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Fick hem en refraktometer igår och behöver ha destvatten för att kalibrera den. Har ni nått tips vart man kan hitta en liten mängd destvatten för en billig slant?
Brukar finns 1-liters flaskor i livsmedelsaffärer (för strykjärn).
Ren vit snö är ganska nära destvatten, och för det här syftet säkerligen tillräckligt.
(och det råkar ju faktiskt vara "gratis" även här i Göteborg idag...... brrrr...)
/Calle
Biltema, batterivatten 19.90 för en liter, tror att det kan vara rätt
Salle
Hmm undrar vad apoteket menar med "renat" och "sterilt" får helt enkelt gå förbi där och fråga, lite närmare än att ta sig till t.ex. biltema om det skulle vara destillerat. Behöver ju bara 3 droppar lite då och då ![]()
Hur som helst, hur mycket tror ni det skiljer mellan vanligt kranvatten och destvatten för kalibrering?
Koka vatten på spisen och ta några droppar från kastrullocket.
Koka vatten på spisen och ta några droppar från kastrullocket.
Fungerar verkligen det? Är väl framför allt salterna i vattnet man vill bli av med?
Ja, vattenångan kondenserar på undersidan av locket; det är ju det som är destillation.
Är det inte blika bra att kalibrera mot kranvatten? Det är ju trots allt det man har i vörten. Ingen socker = kranvatten = 1
Desutom är skillnaden i densitet mellan kranvatten och destvatten försumbart.
Desutom är skillnaden i densitet mellan kranvatten och destvatten försumbart.
Håller helt med. Mängden lösliga ämnen i Göteborgs kranvatten ligger sällan över 100mg/l vilket kan räknas om till ca 0.01 Plato. Lycka till med att hitta en refraktometer som kan mäta med den noggrannheten ![]()
/Calle
Hehe då får jag väl testa med kranvatten då
Jag brukar inte vara så mycket för att läsa manualer men i det här fallet tyckte jag att det var bra så man slapp höra RTFM! Där stod det att man skulle använda destillerat vatten så jag reflekterade inte så mycket mer över det. Tack för svaren!
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Destvatten till refraktometer