Att jäsa på en kall balkong med hjälp av akvarietermostat .

Jag bor i lägenhet och är därför begränsad med plats för bryggning , jag kan inte ha tunnor som jäser överallt för då skulle det bli skilsmässa :-)  Jag har en inglasad balkong men det  kan bli ändå väldigt kallt på vintern , men inte så kallt som ute ändå , så , jag tänkte experimentera lite med att jäsa öl på balkongen med hjälp av en eller flera akvarievärmare  och en universal termostat för att reglera den exakta temperaturen eftersom dessa arkvarievärmare inte gå längre ner än 20 grader Celsius . Jag undrar bara om dessa  värmare , som ändå ALDRIG blir jättevarma , inte skulle störa jästens arbete ,jag tror inte att det skulle göra det  . Skulle det funka så skulle jag kunna jäsa flera ölsorter utan att störa livet  hemma . Har någon provat detta ?.

2 Senast ändrad av megen (2010-11-18 14:40:40)

Sv: Att jäsa på en kall balkong med hjälp av akvarietermostat .

Jag har ställt samma fråga förut. Har doch aldrig testat det. problemet kan vara att det blir en ojämn temperatur i jästunnan eftersom vätskan står helt stilla. varmt nära doppvärmaren och kallare längre ifrån. men testa absolut, kör med vatten och låt stå över natten. mät sedan temperatur på några ställen.

3 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-11-18 16:37:51)

En isolerad "låda" att förvara jäskärlen i på balkongen är inte ok för frugan heller?

Många verkar köra en isolerad låda kring jäskärlet och sedan sätta en glödlampa
eller annan värmekälla samt termostat givaren på jäskärlet (proben bör alltid isoleras)

dvs.

|      |       ||
    |Kärl| Prob|| Isolering
    |      |       ||

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Megen :
Jag tror faktiskt att , om man  stoppar en doppvärmare i en  vätska som öl eller vatten ,  så skapas det något slags ström i tunna eftersom  kylan oavbrutet åker ner och värmen upp , det är ju så att strömmarna skapas i havet , och att , dessutom , bubblandet av jäsningen i sej själv , skapar också en viss turbulens allt detta BORDE leda till att värmen sprider sej överallt i tunnan och  inte stannar på samma plats i vätskan . Den stora frågan är : blir jästen störd av detta eller inte ? Jag tror inte det men man kan inte veta innan man har prövat .
Thomas :
Om min idé visar sig fungera så tror jag att man kan ha flera tunnor med  var sin doppvärmare , alla  inkopplade på samma universal termostat . Naturligtvis , under förutsättning att man kör på samma jästemperatur och har ungefär lika mycket öl i varje tunna . Då skulle man bespara sej besväret att bygga en eller flera isolerad låda/or . Därav inte sagt att grejen med isolerad låda är förkastligt , det kan vara en mycket bra grej också , verkar vara bara lite jobbigare .
Men nu har jag riggad på balkongen , en hink med vatten , doppvärmare i  det hela inkopplad på universal termostaten .Skulle det fungera så kör jag med en till .
Fortsättning följer :-)

Jag är nyfiken på resultatet. berätta gärna imorgon hur det gick

Jag tror nog att det behövs en isolerad låda el-dyl. med doppvärmare precis som med annan värmekälla. Jag själv har jäst på balkongen i ett gammalt kylskåp som konverteras till värmeskåp på vintern med hjälp av en kupévärmare. Jag upplever att den effekten har behövts. Inglasad balkong kanske dock inte kräver lika mycket.

Resultatet av mitt lilla experiment  :-)
Tyvärr är det uteslutet att försöka styra akvariedoppvärmaren med universaltermostaten , det verkar  INTE fungera alls  . Däremot så fungerar det PERFEKT med bara doppvärmaren . Just nu är det 0,3 grader ute , 5 grader på balkongen , som sagt , inglasad , och 20 sköna  grader i själva tunnan vilket är ganska perfekt för att kunna jäsa många sorters öl . Skulle det bli mycket kallare så går det att vrida doppvärmaren uppåt så det känns bra . För underjäst lager och pilsner  så har jag en liten kyl som styrs av universaltermostaten utan problem , det funkar utmärkt , men det ryms bara en jästunna .
I lägenheten är det  25 grader jämt med alla element stängda så att man måste öppna ett eller fler fönster .Rena bastu .

AboJake skrev:

Resultatet av mitt lilla experiment  :-)
Tyvärr är det uteslutet att försöka styra akvariedoppvärmaren med universaltermostaten , det verkar  INTE fungera alls.

Låter skumt. Varför inte?

Det låter mycket skumt .Doppvärmaren är graderad från 20 grader till 34 grader . under 20 grader går det inte att styra med universaltermostaten . Det kanske det gör mellan 20 och 34 men det ju helt ointressant eftersom man behöver ingenting annat än  doppvärmaren själv . Jag tänkte komma under 20 grader , till , typ 11 grader , för att jäsa  pilsner och kontrollera tempen exakt men tji fick jag . Men jag kommer definitivt att jäsa på balkongen med hjälp av akvariedoppvärmarna . Dom köpte jag på Ebay för 10 dollar per styck .

Är det inte så att det sitter ett termostat i doppvärmaren också så ifall man kopplar ytterligare ett termostat i serie så blir det kanske nåt galet på något sätt, eller..? Bara en gissning.

Det finns säkert något slags termostat , typ bimetall termostat  , som gör att doppvärmaren inte kan gå över max temperaturen i detta fall 34 grader , men under 20 grader som är minitemperaturen , då förstår jag inte riktigt varför det inte går att styra med universaltermostaten . Men , men ....

Om du ställer doppvärmaren på max värme och universaltermostaten på tillslag vid 10 och frånslag vid 11 så spelar det ju ingen roll om doppvärmaren har en inbyggd termostat eller ej. Den kommer starta och försöka värma men så fort vätskan når elva grader slår universaltermostaten ifrån.

Men detta har du provat eller? Snudd på att ringa till nobel om det inte fungerar.

/Hans

Jag  har prövat detta utan tillfredsställande resultat . Fanskapet , alltså doppvärmaren vill inte gå lägre ner än 16 grader .

Skall pröva med en annan modell av doppvärmare så fort jag får den . Så lätt ska man inte ge upp .

Jag får säga som Nalle Puh, jag är en björn med liten hjärna, så jag förstår inte riktigt vad du menar när du säger att "doppvärmaren vill inte gå lägre ner än 16 grader".

Är det så att den inte går att ställa in på ett tillslag lägre än 16 grader? Eftersom det är ett enkelt bimetalltermostat borde  värmen alltid vara påslagen på om temperaturen understiger detta inställda värde.  Har du sedan doppvärmaren instoppad i en annan termostat som är inställd på lägre temperaturer  än dessa 16 grader så ska den externa termostaten sköta det hela. 

Nu vet jag inte vilken universaltermostat du har men Humlegårdens kan ställas in på olika sätt, för kylning eller värme. Man ställer in både vid vilken temperatur spänningen ska slås på och när den ska slås av. Ställer man in att spänningen ska slås på vid en högre temperatur än när den ska slås av så är den inställd för att reglera kyla och alltså tvärtom för värme.

Om du skulle ha den här termostaten skulle du alltså ha termostaten inställd för värme - spänningen ska slås på vid en lägre temperatur än när den slås av och den ska slås av när temperaturen understiger 16 grader. Men du bör ha doppvärmaren på max.

Tack Björn för tipset . Jag har en universal termostat från Humlegården sen ett bra tag tillbaka  , gamla modellen men den funkar hur bra som helst , jag använder den både för att styra  mäskningen  när jag brygger  och för att styra en liten kyl när jag jäser lager o sånt i den . Med det menar jag att vet hur den fungerar . I experimentet på balkongen , hade jag INTE doppvärmaren på max vilket kan förklara att det inte fungerade som du beskrev  . Denna doppvärmaren är graderad från 20 till 34 grader . Nu har jag riggad det hela på nytt och kommer att berätta hur det går . Det jag syftar på är att kunna styra temperaturen  så att jag kan ha flera hinkar som jäser samtidigt och att de inte stör i lägenheten . Bor man i lägenhet är det inte så kul att ha grejer på jäsning lite varstans om man inte bor ensam , det kan lätt bli konflikter :-)

Nu har jag provat igen kombinationen , doppvärmare + universal termostat . Denna gång , med doppvärmare på full rulle  dvs 34 grader . tempen på balkongen var 2 minus . Jag hade ställt termostaten på :
EIN  : 11 grader
AUS :  13 grader .
Det blev is i baljan . Med endast doppvärmaren kommer man upp till 18 grader utan problem . Resultat är detsamma som med doppvärmaren på lägsta temperatur , det fungerar  INTE . Det går alltså INTE att styra en sådan doppvärmare med en universaltermostat . Varför , det har jag inget svar på .
Nu har jag kopplat termostaten på kylen igen och den funkar precis som vanligt ..

Detta var ett sannskyldigt mysterium.

Vart var givaren till termostaten placerad? (helst inte för nära värmaren) Visade termostaten bara temperaturerna mellan 11 och 13 när den "jobbade" ? Kunde du se/höra att den slog på resp. slog av vid de inställda temperaturerna?

Någon nämnde tidigare att eftersom vätskan står still i kärlet så kan det vara olika temperaturer på olika ställen i kärlet. Om temperaturen då kan hålla sig mellan de inställda värdena nära givaren så kanske inte värmaren jobbar så mycket och det kan vara kallt på andra ställen. Med bara värmaren så vill den inte slå av förrän den kommit upp i minst 16 grader och då har den fått jobba mera och vätskan kanske kommit mera i rörelse.

Jag hade placerat temostatens givare nära kanten , 4 cm ungefär , av baljan , ( som var en vanlig jästunna på 30 liter fylld med 22 liter vatten ) , och doppvärmaren  mittemot  ( diametralt ) om man säger så . också 4 cm från kanten  .För att påskynda det hela så hade jag sett till att vattnet hade en temperatur av 12 grader när jag riggade för experimentet . Det tar en stund ändå för att vattnet skall sjunka med en grad . Logiskt borde  termostaten , förr eller senare nått 11 grader eftersom  temperaturen sjunker stadig och ha gått  på vid 11 grader för att senare gått av  vid 13 grader  . Det var kväll när jag satt igång och jag hade inte lust att sitta bredvid i 2 minus grader kylan för att lyssna :-)
Men jag var väldigt förvånad , dagens efter , när jag såg att baljan var full med is .
SLUTSATS :
Det går att jäsa på balkongen en öl som behöver jäsa mellan 18 och 24 grader med hjälp av enbart doppvärmaren , det funkar , men det går inte att jäsa en lager som jag hade trott och hoppats på , med hjälp av termostaten , det funkar inte  . Nu vet jag , i alla fall vad jag ville veta :-)

Du kan ju göra ett sista försök med att koppla förbi doppvärmartermostaten. Jag tror jag har en pdf-fil som kan vara till hjälp.

Jo , men om jag förstår rätt så måste man göra överkan på doppvärmaren med allt det innebär eller ?

Jo det kräver ju viss omkoppling innuti doppvärmaren. Men kan nog återställas. jag är inte hemmma så jag kan inte kolla filen.

Ok men det är ingen panik :-)

Är det inte så bara att kyleffekten är högre än värmeeffekten.
Akvarievärmare är väl typiskt från 25-300W så är du i det lägre intervallet är det väl inte så konstigt att det fryser.

Den är på 300 Watt och klarar utmärkt att värma upp baljan  till 18 grader om man ställer den på minimum ,  eller till 34 grader om man kör på max  utan den minsta problem. Även om det är 3 minus grader på balkongen, här ligger inte problematiken .