og frågor

Hej!
Om man vill lägga in data från humlegården i t.ex Promash så vill programmet ha Gravity potential.
Om man tittar på humlegårdens datablad så står det "extrakt fin as is (°Öl/kg)", i detta fallet 304,8.Ska man då skriva in 1.31 i programmet??

Har även en fråga om mäskning:

Jag har en spann med en farlig massa hål i botten,i botten har jag ett s.k stekskydd,sedan är denna spann istucken i en annan spann med en tappkran i botten.

När sockerrasten är färdig så häller jag varmt vatten(ungefär samma temp. som mäsken)så det täcker mellanrummet mellan spannarna.
Efter det så fyller jag på med lakvatten (ca 70 grader) försöker hålla nivån på lakvattnet ett par cm ovanför maltbädden,är detta rätt?Och vad är utmäskning?

Hoppas att ni inte tycker att jag är jobbig med mina frågor,jag börjar få lite kläm på det här,men vill lära mig mer för detta är så kul...

/Sippe

Sv: og frågor

Hej Sippe!

> Om man tittar på humlegårdens datablad så står det "extrakt fin as > is (°Öl/kg)", i detta fallet 304,8.Ska man då skriva in 1.31 i
> programmet??

Jag tror nog att promash kan hantera olika format så att du slipper konverterna iofs... men... men för att svara på frågan ändå så..

Öl/kg betyder
"öchele per kg malt per 1 liter vört"

(Dvs hur många öchele får man vid "100% utbyte" om man gör 1 liter vört av 1 kg malt.)

Amerikanska måtten är oftast (PPPPG) eller PPPPG-1
"Points Per Pound Per Gallon"
dvs i princip
"Öchele per 0.454kg malt per 3.785 liter vört"

Alltså är omräkningsfaktorn

3.785/0.454 ~ 8.34

Alltså 304 Öl/kg ~ 304/8.34 ~ 36.5 PPPPG eller "1.0365"

Generellt

x [Öl/kg] =~ 8.34 * y [PPPPG]

Ibland skriver man istället för 36.5 PPPPG, 1.0365, som är det OG man får om man göra 3.785 liter(1 gallon) vört av 0.454 kg (1 pound) malt vid 100% utbyte.

/Fredrik

Sippe skrev:

När sockerrasten är färdig så häller jag varmt vatten(ungefär samma temp. som mäsken)så det täcker mellanrummet mellan spannarna.
Efter det så fyller jag på med lakvatten (ca 70 grader) försöker hålla nivån på lakvattnet ett par cm ovanför maltbädden,är detta rätt?Och vad är utmäskning?

Grovt sett låter det helt ok! Fast den exakta temperaturen, brukar man normal antingen räkna ut eller mäta upp (med termometer) och korrigera. Det beror på hur många liter vatten du har i i förhållande till malten.

Det som händer är att du blandar normalt sett rumstemperarad malt med hett vatten. Då kommer mäsken såklart att bli svalare än vattnet pga den ljumna malten. Dessutom så är själva mäskkärlket och med och behöver värmas upp lite.

Det varierar men normalt sett brukar man försocrka vid 65-70C. Så det är temperaturen det ska vara i mäsken efter du blandat malt och vatten. Det innebär att vattnet innan iblandning måste vara lite varmare än så, eftersom den rumstempererade malten tar upp värme också.

Blandar du 2.5-3.0 liter vatten per kg malt, skulle jag snarare föreslå inmäskningstemp på vattnet på kanske 72-77 grader, 70 grader låter i underkant tycker jag.

Kör du 3 liter per kg så värm vattnet till ca 75C och slå i. Mäska 60-90 minuter.

Men hur du än gör, så kolla tempen med termometer och korrigera med kokande eller kallt vatten om så krävs. Så att du kommer över 65 men inte över 70. Rör noga efter iblandning och låt sedan stå.

Utmäskning brukar man kalla det när man höjer tempen på slutet så att enzymerna avaktiveras snabbare. I princip kan annars enzymerna fortsätta jobbar om man lakar långsamt, och påverka FG.

/Fredrik

Det du beskriver låter som lakningen och då bör man börja med att fylla på med lakvatten så att lakbädden får en temperatur strax över 80 grader för att stoppa enzymernas arbete. Den temperaturen bör man sen försöka hålla genom hela lakningen. Några rekommenderar en höjning mot slutet av lakningen för att förbättra utbytet.

/PeO

Jag har värmt mäsken på spisen,isolerat kastrullen i 60 min,sedan hällt upp allting i spannen!
Det ska man alltså inte göra?

Aha PeO tog det. Jag trodde du pratade om mäsken och missuppfattade dig. Jag missade att sockerrasten redan var klar.

(själv mäskar och lakar jag i samma tunna)

/Fredrik

Det går fint att göra som du gjorde. Det viktigaste är att man har rätt temperetur, och så jämn temperatur som möjligt(dvs så att det inte för varmt i botten etc). Sen är det en annan sak att det finns olika metoder att värma mäsken på.

/Fredrik