Mott

Hej alla,

det verkar som om fadäserna kommer på rad här för min del. Nyss hemkommen från en längre resa märker jag att mitt skafferi numera inhyser objudna hyresgäster i form av mottfjärilar. De verkar i huvudsak ha livnärt sig på en påse cashewnötter och några dåligt tillsutna mjölpåsar. Har nu dammsugit upp ett hundratal fjärilar, slängt bort det mesta i skafferiet, och attackerat skåpet med en insekticid (pyretrin). Jag hade några (öppnade) påsar torkat maltextrakt i skåpet som jag ogärna vill slänga. Påsarna var hyfsat väl tillslutna och ser ok ut, men vet någon om torkat maltextrakt kan hysa ägg eller larver? Hur har ni andra som drabbats av eländet gjort för att bli av med ohyran?

Johannes

Sv: Mott

Nu var det länge sedan (typ 28 år sedan), men vi flyttade in i en lägenhet som härbergerade otaliga äckliga kryp.
Först kom anticimex och sanerade stora delar av lägenheten.
Sen rensade vi ut allt ur skafferiet gjorde rent där och köpte nytt som vi förslöt i plastpåsar.
Konstant rengöring och kliniskt rent var det som gällde enlite anticimex.
Vi hittade mjölbaggar och annat i månader efteråt.
Först efter kanske upp mot ett år var vi av med eländet.

Jag undrar om inte det vore lämpligare att värmebehandla extraktet, säg i ugnen på 100 grader i någon timme? Men tack för tipsen!

Nu har jag även hängt upp flugpapper för att hoppeligen fånga de sista vuxna fjärilarna, och eftersom jag skall resa till Stockholm imorgon och vara borta tre dagar så tänkte jag även stänga ventilationskanalerna och tömma en burk insektgift i lägenheten. Hoppeligen räcker dessa åtgärder för att ta kål på dem.

Johannes

Maltextrakt värmebehandlas väl lämpligast i en gryta tillsammans med humle och förädlas vidare i vanlig ordning?

Nu blev det dock det säkra före det osäkra: kastade bort extrakt och malt för flera hundra, trots att de kanske var helt bryggbara. Inte så sugen på oönskat proteintillskott i ölet. 

Johannes

Har haft samma problem för tre år sedan och jag  kom i kontakt med en saneringsfirma . De sa att jag skulle slänga precis ALLT i skafferiet som hade att göra eller liknade mjöl , nötter etc och som inte hade varit hermetiskt tillslutet .
Jag slängde rubbet . Sen kom en man och sprutade hela köket med gift . Man fick vara borta hela dan och sen öppna alla fönster i ett par timmar . Sen , trodde jag att allt var frid o fröjd . Det var det INTE . Först efter två år såg jag sista fjärilen flyga omkring . Men efter  saneringen har jag haft precis allting i glasburkar , plast eller  metallburkar hermetiskt tillslutna så fick de små jävlarna ingenting att käka , men de är sega !!