1 Senast ändrad av scaryeyes (2010-11-23 09:23:16)

Mältat bovete

Kan man köpa mältat bovete? Det finns ju många glutenintoleranta som inte dricker öl. En del glutenintolerana dricker ju öl utan problem, andra vågar inte alls prova. Det finns ju flera skolor om huruvida gluten finns kvar i ölet, och jag vet inte vad jag ska tro om det. Min brorson har gluten, och är snart i ålder att få börja dricka öl, så därför bör man ju då även kunna erbjuda ett alternativ även för honom.

Havre innehåller inte heller gluten egentligen, men kan innehålla spår av gluten, då det tillreds i samma fabriker som andra sädeslag.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Mältat bovete

Hmm, bovete är ju inget sädesslag, så jag vet inte om det funkar. Lite googlande uppdagade dock detta. Nu körde han ju med vanlig malt också, så hans experiment visar ju inte huruvida boveten har enzymer att konvertera med.

Å andra sidan känner jag människor som dricker öl trots glutenallergi, och vad jag förstår har de inga problem. Men det är säkert olika från person till person, och hur stark allergin är. Det finns ju de som är helt intoleranta, och då funkar det nog inte så bra.

Think globally. Drink locally.

På beskrivningen ser det ut som att det går bra att mälta bovete men att det ger ett lågt extraktbidrag. Det kan ju vara intressant att undersöka närmre. Jag tänker att bovete i första hand kanske kan användas för att ersätta vetet i veteöl eftersom veteöl vanligtvis innehåller stora mängder gluten.

Ett annat glutenfritt spannmål som går att mälta är durra. Att få tag i det kan dock bli lite knepigt. (Tråd om zulu-öl)

Om havre är helt glutenfritt eller ej vet jag inte men det är varje fall så lågt att det, såvitt jag förstår, anses säkert för glutenintoleranta att äta. För några år sedan skrevs det om ett forskningsprojekt vid Lunds Universitet som bl a försökte ta fram ett öl på 100 % havre. (Tråd om detta)

Livsmedelsverket gör regelbundet analyser av kommersiella öl för att undersöka deras glutenhalt. Listan är tyvärr ganska kort men liknande listor tas fram också i andra länder. En vän till mig diagnosticerades med glutenintolerans för några år sedan och då minns jag att jag träffade honom på pubben efteråt med en flaska Duvel som tydligen håller en mycket låg glutenhalt.

http://www.homebrewtalk.com/f164/

Kortedala Enskilda Hinkbryggeri
http://kortedalaenskildahinkbryggeri.blogspot.com/