Problem med nyinköpt Patina 36L rostfri kittel
Det verkar som om någon högre makt inte vill att jag skall brygga öl med tanke på alla de problem jag har stött på sedan jag påbörjade denna hobby. ![]()
Har precis fått hem min nya rostfria kittel, Patina 36L. Tänkte prova den tillsammans med min nästan nyinköpta induktionshäll från Biltema.
Min gamla rostfria 20L gryta visade sig inte fungera med induktionshällen (fick den gratis från jobbets kök i början på 2002 tror jag) och alla mina försök med plastkokare har stött på patrull med avbrutna kok nästan varje gång.
Så, bara för att se om kitteln och hällen skulle fungera ihop så fyllde jag kitteln till hälften med vatten, jag hade diskat och sköljt ur den ordentligt innan, och startade sedan hällen.
Allt fungerade hur bra som helst. Det tog lite tid men vattnet kokade upp och jag stängde av hällen. Tiden var sen så jag ställde bara ner kitteln på betonggolvet för att sedan tömma den dagen efter.
När jag tömt ur vattnet upptäckte jag en brunaktig beläggning i botten som liknade rost. WTF!!!??? Jag såg inte någon antydan till detta efter avslutat kok så något måste ha hänt under natten.
Jag fyllde på vatten från en kran i pannrummet som sällan används mer än vid de tillfällen jag brygger, och det är ett halvår sedan, så jag funderar på om det kan vara någon utfällning från det kranvattnet?
Det sitter fast rejäl och jag vågar inte ge mig på det innan jag kan uppbringa mer information från någon med mer erfarenhet. Har ni några tips?