Går det att göra ESB?

Har inte bryggt öl sedan i våras, tappade sugen efter att ha gjort två satser där ölet blev surt. Nu känns det ändå som jag måste försöka igen, och jag har pale ale malt, crystal malt och lite caraaroma. Vidare har jag lite Riwaka, lite Perle och en del Cascade och en påse Safale US-05. Helst vill jag göra något som liknar ESB, men frågan är om det går med den humle jag har. Vad skulle ni annars göra med mina ingredienser?

Sv: Går det att göra ESB?

En amerikansk ale passar ju rätt så bra, tex APA eller AAA eller  AIPA. Har du hittat källan till varför ölen blev sur? annars är det läge att titta på det först.

Jag blev så missnöld med de två sura "batcherna" att jag inte ens orkade analysera processen. Kan vara orent system eller något annat. Hur är det med mäsktemperatur, kan hög sådan ge ett surt öl? Kommer att sanera all utrustning inför denna bryggning i alla fall.

Surt öl är ett tecken på infektion.
Har inte med mäsktemperaturen att göra.
Perle och Cascade används i Sierra Nevada Pale Ale, så det fungerar bra.
Fullers ESB använder sig av Target, Challanger och EKG vad jag hört.

Tack Kenneth, det är som jag misstänker. Har haft infektion för flera år sedan och då tappade ölet all restsötma och blev grumligt med jättekonstigt skum. Nu var ölet klart och hade restsötma men som sagt sur smak. Det är nog trots allt någon infektion. Är lite inne på att göra Docs Triple Ruby men köra Riwaka som bitterhumle och Perle och Cascade som smak och arom.

Det finns olika typer av bakterier som ger surt öl.
Svårt att säga utan att smaka vad det kan vara som du drabbats av.
Eventuellt skulle det kunna vara vattnet som spökar om pH sjunker för mycket (mjukt vatten).
Jag kan få syrliga öl när jag gör mörka öl (typ stout) och inte behandlar med karbonater tillräckligt.

Se upp med US-05, den verkar ha en tendens att jäsa ut mycket mer än många andra jästsorter. Om ölet jäser ut för mycket blir det förstås tunt men det kan också smaka lite surt av det. Vid senaste bryggningen höjde jag mäsktemperaturen för att kompensera för den högre utjäsningen med US-05. Ska bli spännande att se hur mycket det jäser ut denna gång.

Ok, jag har analysprotokoll från vattenverket i min hemkommun. Vad är det jag skall kolla efter, och hur kan man eventuellt justera vattnet om det avviker från det man borde ha?

Framförallt alkalinitet och hårdheten.
Om du har väldigt mjukt vatten (låga värden på ovanstående) så kan det vara så att pH sjunker för mycket under mäskningen.
Det kan ge en viss syrlighet till ölet som inte är önskvärd.

Jag tycker också att vissa humelsorter kan ge en syrlighet om man tar för mycket.
Framförallt humlesorter som har citrus/grape toner (till exempel Riwaka o Cascade)

Hårdhet Ca+Mg, som Ca = 28 mg/l
Hårdhet, ber. som dH     = 3.9 dH
Alkalinitet                      = 51 mg/l

Så ser vattenrapporten ut. Vad betyder detta? Bör jag justera mitt bryggvatten på något sätt?

Har försökt att läsa om vattenjustering, men inser att det är för komplicerat för mig. Jag tänker tillsätta 5 g kalciumsulfat och 2 g kalciumklorid. Är det helt fel? Så här ser vattnet ut:

Hårdhet Ca+Mg, som Ca = 28 mg/l
Hårdhet, ber. som dH     = 3.9 dH
Alkalinitet                      = 51 mg/l

Jag är absolut ingen expert på vattenjustering. men...
Det finns en bra och enkel online-sida där du kan räkna ut hur mycket salter du ska tillsätta för att efterlikna tex London vatten för att göra tex ESB.
http://www.brewersfriend.com/water-chemistry/

Tänk på att kalciumsulfat och kalciumklorid sänker PH-värdet.
Jag har köpt in PH-stickor och mäter mäsken. Jag har för mig att PH ska ligga mellan 5,2 - 5,5 och PH brukar öka vid slutet av lakningen.

Jag har själv fått för mycket sylighet i mina öl och testat att tillsätta ca 0,5 tsk vanligt salt till ca 30 liter vatten, för att få lite mer maltighet i ölen. Är PH-värdet rätt i början av mäskningen brukar jag vänta med att tillsatta kalciumsulfat och kalciumklorid till lakningen.
Ölen har blivit mindre syliga och mer maltiga.

Min vatten profil:
kalcium: 27 mg/l
magnesium: 4
sulfat: 19
natrium:9
klorid: 19
HCO3: 65

Bryggde i lördags, improviserade lite med malt och humle.

3 kg Pale
0,5 kg Crystal
0,2 kg Carapils
0,2 kg Caraaroma

70 minuter 67 C med 5 g kalciumsulfat och 2 g kalciumklorid

25 g Riwaka 60 min
10 g Cascade 20 min
10 g Perle 20 min
20 g Cascade 10 min
10 g Cascade 2 min

1057 OG har 1014 idag, och tappar om imorgon.
Det känns inte surt nu i alla fall!