1 Senast ändrad av pekktur (2010-10-29 20:11:47)

Engelsk bitter

Hej! Jag ska under helgen försöka mig på att brygga en bitter, eller egentligen en Extra Special Bitter. Jag är ute efter en sån där knäckig variant som är så smarrig så man vill dricka 3-4 stycken på raken. Basen är Pale ale malt, sedan 7-8% Crystal och 1-2% Dark crystal. Jästen blir Wyeast 1968. Siktar att lägga mig på 32-35 IBU med Challenger som beska och EKG som smak och arom. Mäskningen är tänkt att ske vid 67 gr. C. Nu till min fråga;

Är förhållandet mellan karamellmalterna bra? Jag är alltså ute efter en  knäckig ton i ölet, dock utan att den känns övermäktigt söt. Hur stor andel karamellmalt skall jag ha/vågar jag ha/ totalt sett?

Jag inser ju att eftersom jag lagt beskan i nederkant för stilen så skall jag inte ösa på för mycket med karamellen, men tror ni detta är okej?

Jag har ingen erfarenhet av jästen, men vad jag läst på detta forum så kan den ge upp lite tidigt ibland, och har läst på bl.a.  homebrewtalk.com så rekommenderar vissa att man lägger mäsktempen på högst 66 grader för att säkerställa en godtagbar utjäsning, någon input på det?

Sv: Engelsk bitter

Har inte använt den jästen själv, men om den tenderar att banga på slutet så se till att göra en ordentlig förkultur till den innan pitch.
Använd gärna Jamils pitch rate calculator på http://www.mrmalty.com/calc/calc.html (en adress värd att memorera)
Otroligt lättanvänd grunka, och ett väldigt bra redskap för att undvika problem med ditt öl.

Många engelska jäststammar tenderar att dra sig ur tidigt och lämna dels ett klart öl men även en del restsötma så 64-65C är nog en god ide
om du vill ha ett relativt lättdrucket öl men med knäckiga toner.

Angående mängden karamellmalt så tycker jag inte att man ska dra sig för att gå upp mot 15% totalt i ett recept om man vill ha smaken.
Vill man samtidigt ha ett torrt utjäst öl så får man givetvis sänka sin mäsktemperatur.

Du kan nog lägga dig på 5% mörk och 8% ljus karamell utan problem så länge du håller din mäsktemp på 65C.
Jag skulle inte ha för lite mörk karamellmalt i om jag verkligen var ute efter den smaken.

Tänk även på att hålla ner aromhumlen (precis som du tänkt)  Om du vill, kan du testa att öka samt flytta fram bitterhumlen
närmre slutet för att få en renare och behagligare beska. Då tenderar den inte att lägga sig i konflikt med den maltighet och karamellighet du strävar efter att skapa.

Låt ölet stå och lagra ett par veckor innan du börjar skryta med det inför släkt och vänner.
Det är nog det svåraste momentet, men ditt tålamod kommer att belönas.

Ligger fokus på humle är det dock tvärt om i de flesta fall.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

3 Senast ändrad av pekktur (2010-10-29 23:04:46)

Förkultur är redan på G, 1,5 liter står och "klarnar" i kylen, och den är faktiskt uträknad med hjälp av Jamil's kalkylator, riktigt användbar!

Då ökar jag på mängden karamellmalt till 12-13% med den uppdelningen du föreslog, och sänker samtidigt mäsktempen till 65 grader.Vilken längd på försockringsrasten är att rekomendera? Ska jag köra 75 minuter eller t.om.längre?

Menar du med att flytta fram bitterhumlen att man lägger den vid exempelvis 40 min istället för 60? Låter intressant om det gör att den där skarpa beskan kanske inte blir lika framträdande.

Hursomhelst så tackar jag för din input Thomas. River nog av bryggningen under morgondagen, upp i ottan och krossa malt och värma mäsk/lakvatten är ju den perfekta starten på en helg:)

75 min är nog ok.

precis, skippa 50 minutersgivan och kruta lite mer på 40 min

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Intressant, ska testa det. Tack

6 Senast ändrad av pekktur (2010-11-12 12:41:14)

Efter en dryg veckas stiltje så har satsen börjat jäsa igen, verkar det som. Märkte att den börjat återfå trycket i hinken och det pluppar i jäsröret. Tycker den skulle stannat för när jag läste av SG för ett par dagar sen låg den på 1.012, vilket jag tyckte var lågt redan då.

Har väl åkt på nån elak infektion, säkert vid mätningen (pluppandet började ett par dagar efter) , nån annan exponering har inte skett. Men jag ska läsa av SG och smaka av i eftermiddag så får vi se.

Finns andra orsaker till att den går igång igen? Temperaturen har varit 20 jämnt under hela tiden.

"UPPDAT." Vid mätning så är SG oförändrat, och ölet smakar fortfarande gott men grönt s.a.s.