Engelsk bitter
Hej! Jag ska under helgen försöka mig på att brygga en bitter, eller egentligen en Extra Special Bitter. Jag är ute efter en sån där knäckig variant som är så smarrig så man vill dricka 3-4 stycken på raken. Basen är Pale ale malt, sedan 7-8% Crystal och 1-2% Dark crystal. Jästen blir Wyeast 1968. Siktar att lägga mig på 32-35 IBU med Challenger som beska och EKG som smak och arom. Mäskningen är tänkt att ske vid 67 gr. C. Nu till min fråga;
Är förhållandet mellan karamellmalterna bra? Jag är alltså ute efter en knäckig ton i ölet, dock utan att den känns övermäktigt söt. Hur stor andel karamellmalt skall jag ha/vågar jag ha/ totalt sett?
Jag inser ju att eftersom jag lagt beskan i nederkant för stilen så skall jag inte ösa på för mycket med karamellen, men tror ni detta är okej?
Jag har ingen erfarenhet av jästen, men vad jag läst på detta forum så kan den ge upp lite tidigt ibland, och har läst på bl.a. homebrewtalk.com så rekommenderar vissa att man lägger mäsktempen på högst 66 grader för att säkerställa en godtagbar utjäsning, någon input på det?