Långsam jäsning

Hej!

Den 25:e oktober satte jag nåt som jag siktar på ska likna en ESB på jäsning. Jag jäser i corneliusfat och det är 16 liter vört som pitchades med en väl uppsvälld Scottish Ale. Fatet har stått med slang från kolsyrekopplingen ned i ett vattenglas och bubblat lite hemtrevligt vid balkongdörren som jag till och från låtit stå på glänt för att hålla nere temperaturen - vill testa att få en så ren jäsning som möjligt för att få fram en riktigt maltig öl. Hur som helst, den står i dags dato och fortfarande släpper ifrån sig en liten bubbla ungefär var tredje sekund. Det är, i jämförelse med mina tidigare bryggningar, extremt långsam jäsning. I vanliga fall brukar jag få en ordentlig stormjäsning och det hela är över på runt fem dagar. Nu är vi uppe i 2,5 veckor.

Kan det vara nåt som gått snett? Att temperaturen runt fatet stundtals varit nere i 15 grader, kan det ha förstört nåt? Sista dryga veckan har jag haft dörren stängd så det är rumstemp på runt 22 grader som gäller nu.

Mvh
Anders

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

2 Senast ändrad av jrm (2010-11-11 16:56:08)

Sv: Långsam jäsning

Har du testat mäta densiteten/SG? Det kan ju faktisk ha jäst ut och nu är det bara CO2 som friges pga. temperaturen.

cmbellman skrev:

Att temperaturen runt fatet stundtals varit nere i 15 grader, kan det ha förstört nåt?

För en halvtrög danskjävel, hur lång tid är "stundtals" ;-)  Det tar tid innan 16L öl ändra temperatur. Vist leder rostfritt stål värme/kyla bättra än plast, men är det någon timme då och då tror jag inte det är problemet.

Är det BC 1968?
Den kan vara väldigt seg i utjäsningen eftersom den flockulerar rätt hårt.

4 Senast ändrad av niclas bergqvist (2010-11-11 18:33:28)

Jag har haft en sats om 25 liter med 2 liter förkultur 1272 Am. ale II jäst sedan i lördags. Temperaturen har legat på 10-18 C som ytterlighet, och med 14-15 C för det mesta. Den verkar nu ha närmast jäst ut. Så mycket lägre temp än så vågar jag inte gå ner, då det normala jäsintervallet är 15-22 C. Jästen verkar tåla att kylas ned en hel del. Har oxå min brygd nära balkongdörren med bistra nätter och på morgonen har håret stått på ända då jag sett temp på 10 C! Men det bubblar på... . smile

Jag har en glastermometer i en vattenfylld mätcylinder bredvid tunnan. Brygden är troligen rätt temperaturstabil med så många liter, så om omgivande temperatur stiger/sjunker några grader under några timmar, så spelar det nog inte så stor roll. Jag är mer orolig om temperaturen skulle skena iväg uppåt (kan lätt få 24-25 C i rummet). och med en jästkultur i sken så genererar väl den då själv ytterliggare någon grad/grader. Jästen skall hållas kort! smile

Tilläggas kan att det under två dagar har flödat ymnigt med ren jäst upp ur jäsröret och tunnan har vart som en surströmmingsburk. -Slet ur det igenkäggade jäsröret och fick en gratis mittbena av draget. Jag undrar vad som hänt om jag låtit jästen fått hållas frodig vid rumstemperatur... . Som sagt: -Håll den kort, håll den kort.

/nicke

5 Senast ändrad av cmbellman (2010-11-11 20:03:17)

jrm - Japp, mätte precis, den ligger nu på 1025, startade strax över 1060. Inga felsmaker, ganska ren och fin (om än lite söt) smak. "Stundtals" är lite svårt att säga, men ofta har jag kunnat ha dörren lite lite på glänt nattetid och då har det ju varit ett antal timmar. Sen när man gått upp på morgonen har dörren fått gå igen pga vardagsrummet blivit lite småkyligt. Men som sagt, det tar ett tag att kyla ned 16 liter som du säger...

Kenneth - Nix, jag fick ett infall och körde på en 1728. Har använt den några gånger och blivit nöjd med resultatet, och jag vill ha såg hög utjäsning som möjligt nu eftersom jag haft problem med att hamna några grader högre än planerat då jag jäst lite starkare vört tidigare. Jag skrev ESB, men är inte ute efter nån klon utan nåt som drar åt det hållet, lite starkare ale med brittisk humle, men med en ren maltig profil (därför försöker jag jäsa lite kyligare). Eller nåt, det är fortfarande efter ett antal år mycket experiment och antaganden när jag brygger. smile

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

BC 1728 ska inte ha några problem att jäsa vid 15 grader, men det tar alltid längre tid när man jäser vid lägre temperatur. Och det är nog rätt tänkt att avsluta jäsningen vid högre temperatur för att få den ordentligt utjäst och bryta ner eventuella restprodukter som diacetyl tex. Jag brukar göra precis så när jag brygger skotsk ale.