Förminska recept

Hej,
Jag är i början av min ölbryggarkarriär och vill testa att brygga mindre satser, 5-8 liter, för att snabbare få lite bryggerfarenhet. Jag har tänkt brygga med extrakt och har köpt boken Brewing classic styles. Problemet är främst att recepten är för 26,5 liter i startvolym, dessutom är jag lite fundersam hur man räknar om mängder. Kollar man på http://humle.se/library/recipes/extract … nsnow.html skall man ha 28g Nugget 11,4% alfasyra, dock säljs Nugget 11,0 % alfasyra i humles webbutik. Hur mycket skall man ha då?

Sv: Förminska recept

Du kan räkna om det helt linjärt. Vid liten sats till liten sats finns inga olinjärheter du behöver ta hänsyn till. 11,4 och 11 kan väl göra detsamma, så stor skillnad är det inte att du kommer känna det i smaken. Viktigare är att justera om det är pellets eller kottar i såna fall.

Dock tycker jag att det är en bra idé att du tänker börja med mindre satser, sikta in dig på 7-8l så kan du hitta lämplig utrustning till bryggningen i köksarsenalen och använda dig av 10l jäskärl (Dunken Donje och dylika tex). Boken är bra, komplettera med "How to Brew" så är du väl utrustad att kasta dig in i bryggarlivet. Lycka till!

Ett enkelt sätt är att installera ett bryggprogram. Där kan man oftast skala recepten lite hur man vill. Beersmith.com har en trial period på 21 dagar om du vill testa. Beertools.com är ett online program du kan regga dej på och testa med. Sen finns promash, men det har jag ingen erfarenhet av alls.
Men bara den funktionen med skalning av recepten är värt att ta hem ett program för ju. Sen kan du givetvis börja leka med egna recept i dom programmen

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Läste av en slump Weinkellers svar ovan å blev lite fundersam

Är 10g 5% pellets inte samma sak som 10g 5% kottar???? Vikten humle är väl den samma oavsett kotte eller pellets??

Vikten är den samma men utbytet av pellets är högre än kottar.
Man brukar räkna med en faktor på 1,2 högre för pellets än kottar när det gäller beska.

Smak och arom har dock inte samma relation, jag brukar ansätta att smak o arom är lika.
Men det kanske inte är helt korrekt.

Jag uttryckte mig lite klumpigt ovan. Med smaken menade jag bitterheten på ölen och drog empiriskt slutsatsen att Nuggets användes som bittergiva. För smak- och aromgivorna har det nog ingen betydelse om det är kottar,puckar eller pellets.

Okej, då delar jag linjärt.

Kollar man i Bergssnö receptet så skall även Cascade och Perle vara med. Där kan man välja mellan kottar och pellets där pellets hela tiden har ett lägre procent tal, vad exakt innebär det?

Om utgivan mellan kottar och pellets är olika, hur ska man veta vilket man skall använda i receptet? I webbutiken finns det t.ex. Cascade pellets 4.6% och kottar 6.3%. Om det skulle kvitta vilken man tog borde utgivan vara inräknad vilket skulle ge en faktor på 1.4. Jämför man Perles 8.8 för pellets och 9.6 för kottar blir det 1.1. Olika faktorer är ju i detta exempel orimligt så jag är helt ute och cyklar :-P

christian valler skrev:

Okej, då delar jag linjärt.

Kollar man i Bergssnö receptet så skall även Cascade och Perle vara med. Där kan man välja mellan kottar och pellets där pellets hela tiden har ett lägre procent tal, vad exakt innebär det?

Om utgivan mellan kottar och pellets är olika, hur ska man veta vilket man skall använda i receptet? I webbutiken finns det t.ex. Cascade pellets 4.6% och kottar 6.3%. Om det skulle kvitta vilken man tog borde utgivan vara inräknad vilket skulle ge en faktor på 1.4. Jämför man Perles 8.8 för pellets och 9.6 för kottar blir det 1.1. Olika faktorer är ju i detta exempel orimligt så jag är helt ute och cyklar :-P

YES!, ha en trevlig cykeltur!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

OBS: recepten i Brewing Classic Styles är inte 26,5 liter startvolym, det är kokvolymen. Det står mer på sidan 41: recepten är designade för att ge 6 US gal = 22,7 liter vid kokets slut, varav 5,5 US gal = 20,8 liter hamnar i jäskärlet och 5 US gal = 18,9 liter återstår efter förluster i fällningen i jäskärlet. Jamils filosofi verkar vara att inte vara så petig med förlusterna i de olika stegen utan lägga mer vikt vid att ha en konsistent och förutsägbar process. Verkar vettigt tycker jag, några liters förluster hit och dit handlar ju inte om många kronor.

Tack Flasktömmaren och Fresta för era hjälpsamma svar. Ber om ursäkt om jag kallade det för startvolym istället för kokvolym om det nu är fel, tog det ordet då det är volymen vid starten helt enkelt vilket verkade passande...

Det är ok, jag blev bara lite orolig att jag tolkat recepten i boken fel så jag kollade upp det för säkerhets skull.