Sv: vad tar kolet?

Ja man skulle kanske testa regnvatten. Tex att blanda hälften och kanske då tillsätta det som saknas. Fast lite svårt att veta hur regnvattnet ser ut?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag tycker det är att börja i fel ända s.a.s. När jag ska brygga en ny öltyp så letar jag upp ett recept som någon annan lyckats med och justerar det till min utrustning vad gäller mängder och humle utbyte. När jag druckit upp det så funderar jag på vad jag vill och kan förändra till nästa bryggning. På så vis lär man sej vad olika ändringar i recepten ger för förändring i smak i det färdiga ölet. Det är inte lönt att vatten behandla för sakens skull. Bättre att provbrygga och kolla hur det smakar med dina bryggförhållanden och utifrån det göra ev. justeringar. Är man dessutom ovan "all grain" bryggare så finns det mycket att slipa på i bryggtekniken.

Regnvatten är inget jag skulle rekomendera. Visst, det innehåller inga mineraler. Men olika luftföroreningar tas upp, ex svavel som bildar svavelsyra vilket gör att regnvatten är surt vatten. Dessutom tas ju tungmetaller och annat skit upp av regnvattnet. Vill man hellre ha sådant i sin öl?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Själv vattenjusterar jag inte än, men har tänkt att försöka ge mig in i denna skog också framöver.
Men när jag gör agarplattor eller "steril" vört så brukar jag använda mig av destillerat vatten.

Hos min lokala bildelshandlare (Battsam) så står 25 litersdunkarna på rad med destillerat vatten. Så det kan ju vara ett tips att kolla på ett sådant ställe också om man vill bygga sitt vatten från grunden.
Om det finns ett eltruck-företag på den ort som man bor, så lär man kunna köpa det där också, för det går åt absurda mängder destillerat vatten till truckbatterier.

HA! Jag har löst det med vattnet nu. En halvmil bort har dom annat vatten. Jag kör dit och hämtar 50 liter vatten i 2 dunkar när jag ska brygga. Så enkelt var det.

ph 8.1
alkanlinitet 65
klorid 17
sulfat 35
nitrat 6.2
hårdhet 3.3
kalcium 16
magnesium 4.7
natrium 24

Tyringe vatten

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Glöm inte att ta en sväng inom förmedlingscentralen wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

hmm... va ska jag där att göra??? Kanske köpa fler jäshinkar förresten.... Det är allt dom har som intresserar mej