Plattvärmeväxlare
Är dä nån som har testat den lilla plattvärmeväxlarn här på humle? Å i så fall, ä den bra?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Plattvärmeväxlare
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Är dä nån som har testat den lilla plattvärmeväxlarn här på humle? Å i så fall, ä den bra?
ett av de bästa köp jag gjort till min öl bryggning m.a.o. fungerar mycket bra
Låter bra dä. Då lutar dä åt att ja köper en sånn. Hur snabbt kyler man 25-30liter?
jag brukar koka ca 20 liter och den kyler man ner till ca 20 grader på ca 10 minuter.
det går givetvis snabbare men jag brukar låta det rinna långsamt så att man inte får med sig för mycket humle etc från
koket.
jag tycker definitivt du skall köpa en!
Det beror på kylvattnets temp och om du pumpar igenom det, eller "häverterar" vätskan(heter det så?),så går det den takten,Kolla förresten med en hävert, så vet du!
Anders
10 minuter tycker ja låter helt perfekt. Nu kör ja badkarsvarianten, dä börjar bli lite drygt att när jag börjar slappna av å göra mig redo att packa ihop så återstår den biten. Särskilt ekonomist ä dä inte heller nu när vi ska flytta te hus.
Ja funderade först på å köpa mellanvarianten av plattvärmeväxlare men ja tror inte dä behövs te den mängden ja kokar. Ja kommer att ha den på en kran i botten av grytan.
Funkar utmärkt till alebryggning då man kyler till 18 grader eller så. Men till lager räcker den ofta inte till för mig, det beror förstås en hel del på kylvattnets temperatur men jag fick spola på max och strypa vörten kraftigt, och det var ändå svårt att få ned vörten under 10 grader. Nu kör jag med en betydligt större plattvärmeväxlare som jag köpt från skroten, den funkar bra även till lager, i alla fall under vinterhalvåret då det är kallt vatten.
Jaha. Men då har ja tur som bara brygger ale.
Det bör ju räcka att kyla till ca 14 för lager. Sen sänker man tempen efter några timmar. Så har i alla fall jag fattat att det skulle kunna funka. Har även läst att man bör ha en lite högre pitch temp än söst temp för att jästen ska komma igång ordentligt
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Plattvärmeväxlare