Dåligt skum

Hej!
Jag har varit medlem på forumet ett tag nu.
Mest läst andra inlägg, och håller på att dra igång en bryggar hobby på allvar.
Innan har jag bryggt 2 extrakt och en del mäskning.
Det har blivigt helt ok.

Men det jag inte får till är:
Dåligt skum, det skummar lite och försvinner fort ingen hållbarhet på skum bubblorna.
Ölen har inte blivigt tillräckligt maltig i smaken.

Nästa bryggning blir en helmalt.
Så jag tar gärna emot förslag för att få ett maltigt skummande öl smile

Sv: Dåligt skum

tjoflöjt! välkommen hit! HELMALT är det som gäller! Tror inte det kommer behövas mkt mer för både maltighet och härligt supersmaskigt skum!! lycka till!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

De gånger jag har haft problem med skum så har jag samtidigt haft problem med kolsyran i ölet och det har löst sig efter lite lagring! Vilket glas man använder påverkar också skummet väldigt mycket.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Tack för svar.
Då kan jag passa på att fråga hur stor del mäskningen har med
skummet att göra.
Vilka tempraturer mm.
Jag har fått för mig att olika tempraturer och raster ger olika fördelar.
Det är mycket att ta reda på för en nybörjare.
Det verkar som att det finns lika många sätt att brygga som det finns bryggare.

kanske blir det svårt som nybörjare att hänga med i snacket, men jag rekommenderar att lyssna på den här podcasten för "headretention" dvs skumstabilitet.. finns ruskigt mkt annan infon på den siten också.. The Brewing Network, en guldgruva för den vetgirige.
men annars kan jag säga att de extrakt bryggningar jag gjort har oftast haft sämre skum, så bara att du går över till halmalt kommer att göra skillnad.
http://thebrewingnetwork.com/shows/Brew … -Retention

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Jag brukar infusions mäska mellan 64-68 grader och har alltid vetemalt i olika viktvariationer plus mycket humle.Och lagring någon vecka, stannar gärna under 10% alkohol.Om du gör så här, tror jag att du inte ska ha några problem med för lite skum.Jag vet inte vilket som är viktigast och inte varför,men så är det för mig.

Anders

Jag har också funderat lite på vete malt.
Hur mycket kan man ha i utan att det slår igenom för mycket?
Jag tror jag läst 5-10%.