Sv: Nybörjare: recept på lager och bryggteknik.

Att brygga egen öl är billigt.... Men det kostar MYCKET pengar. DVS man ökar på sin utrustning  hela tiden för att kunna effektivisera osv..... Men visst fan e det kul! smile

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Hejåhå ! Är nybörjare jag o (ca 15) laddningar . Gick på helmalt direkt oxå men alltså ale typ måste ju vara att föredra ! Inte skulle då jag palla att vänta nästan ett år på att få smaka första satsen !! Går ju att göra öl med
bra resultat på på 3v + karb . Men kan ju säga att innan jag kom till skott o bryggde första gången så var det
många youtube kollningar o läsningar på diverse sidor som betades igenom . + att jag har den enorma fördelen
att känna han som har sandbacka bryggerier som hjälp o moraliskt stöd . Men kan endå påstå att första gången
så strulade allt som kunde strula . sprutande vatten kopplingar till kylare o läckande grejor både här o där .
(Hade ju byggt nått slags rims system som jag körde första svängen) gick dock snabbt över till kylväska .
Då blir det åtminstonde en hyfsat lugn timme under mäskning . Kan inte påstå att jag kan styra smaken
dit jag vill ännu , men en öl av sierra typ är endå hyfsat lätt att få till . Grannar + div piolare är då lyriska
när dom smakar . O det kan jag garantera att polare det får man lätt när man har kranöl hemma ;-)
Tycker själv att vitsen med hembryggningen för min egen del är att man får öl på kran .
Jag har hittils bara använt torrjäst 04 o 05 av bekvämlighets skäl o varför strula med flytande till o börja med .
Mitt förfarande är ungefär så här : för en 20liters slutvolym så värmer jag ca 20l vatten i en vindunk med 2st
vatten kokar element i till ca 78 grader . Tappar i ca 3-4 l o förvärmer kylväskan med . Sedan kör jag ungefär
2.5 liter vatten till 1kg malt  . Använder ca 5kg malt så runt 13 l brukar det bli . då är 4,5 pale malt o retsen karamell eller vad man nu vill . Vattnet jag förvärmde med häller jag ur . då blir tempen 68 när du tillsatt
malten . låt det då stå ca 60-80 min rör nån gång under tiden .  värm vatten till kok sedan i en vatten kokare 2ggr 2l o höj tempen . Under den sista tiden har jag värmt ca 25 l till vatten i vatten vämaren till 78 . Då lakar
jag ur den mängden vört jag vill ha . tycker att 26 liter är ganska lagom för det försvinner en del under kok +
att humlen o druv tar jag inte med till jäskar . I början använde jag klorin o grejer till o decinfessera med men
kokande vatten funkar bra för mig . En vatten kokare är fan ett måste . Häll det sakta på kanter o allt på jäshinken ( glöm inte locket ) . Har gjort en hävert i rostfritt så den ska tåla tempen .
Den mängd varmvatten som ev blir över använder du till rengöring .
när jag kokat o kylt ( med koppar spiral gjord av prisolrör från ÖB ) så silar jag genom saftsil från ÖB .
Glöm inte o rengöra den oxå i kokande vatten först .
Vänta ex antal veckor sedan drick o njut !!!!
ps :Du får själv omvandla volymerna till 10 liter

hej igen!

jag har inte kommit igång än och min kyl jag skulle ha till ändamålet är sönder. så jag tänker försöka någon gång i framtiden istället då det förhoppningsvis finns mer tid.

Men jag har lite grejer någon av er kanske kan ha lite nytta av.

2st Budvar lager jäst (brewer´s Choice 2000 activator)
1 st Saaz humlepellets 2009 3,1 pellets 100gram
3st mellanmörkt torkat maltextrakt, pulver, 500gram
1st mätglas 250ml
1st hydrometer
1st kapsyleringsmaskin
3st tappkran i plast
1 st jäsrör + bussning
1st jodofor Io Star 118ml

kostade runt 800kr har ja för mig

någon som vill lägga ett bud. finns i Göteborg kan skicka de annars.
Mvh Linus

linus skrev:

hej igen!

jag har inte kommit igång än och min kyl jag skulle ha till ändamålet är sönder. så jag tänker försöka någon gång i framtiden istället då det förhoppningsvis finns mer tid.

Men jag har lite grejer någon av er kanske kan ha lite nytta av.

2st Budvar lager jäst (brewer´s Choice 2000 activator)
1 st Saaz humlepellets 2009 3,1 pellets 100gram
3st mellanmörkt torkat maltextrakt, pulver, 500gram
1st mätglas 250ml
1st hydrometer
1st kapsyleringsmaskin
3st tappkran i plast
1 st jäsrör + bussning
1st jodofor Io Star 118ml

kostade runt 800kr har ja för mig

någon som vill lägga ett bud. finns i Göteborg kan skicka de annars.
Mvh Linus

Men då rå! Ska du ge upp innan du ens börjat? Det går ju att jäsa utan att använda svalen. Ölet blir inte äcklig av att jäsa i rumstemperatur. Får lite fruktigare karaktär bara, mer åt ale hållet. Så här års kanske du kan hitta ett ställe i huset/lägenheten som håller en lite lägre temperatur. Ge inte upp. Det är kul at brygga öl. Kör hårt bara.