vad tar kolet?

Vad i vattnet tar kolet? Om man kör vanligt kolrör på ca 2 meter som när man kolar sprit. Kan man ha nån benefit över huvud taget av det tro?
Tyvärr är det väl så att man kan reducera dom flesta ämnena förutom kalk med aktivt kol? Men däremot minns jag att man kan fälla ut kalk vid kok. men hur gör man?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: vad tar kolet?

Hej Mange!

Baserat på usla kemikunskaper, men god empirisk iakttagelseförmåga
dristar jag mig till att ge följande råd:

Koka vattnet en stund,
låt svalna under lock,
låt sedimentera under lock,
avtappa med hävert utan att få med "bottensatsen"

Mvh Raasken som tror att det snart är "kalkat" big_smile

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

3 Senast ändrad av Björn Petersson (2010-11-02 11:08:13)

På ett öl-SM för många år sedan var det en kille som hade renat en ljus lager med aktivt kol - jag tror att det kanske var tänkt att bli en Budweiser - klon (USA) eller något i den stilen.

Hur är det med järn i vattnet?
Finns det nåt annat än ett svindyrt vatten filter att ta till?

mvh Heikki

Hmm... Det låter lite udda..... Hade han renat den färdigjästa ölen? Hur blev det? En väl syresatt öl då eller?

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

6 Senast ändrad av scaryeyes (2010-11-02 17:57:44)

Här är mitt vatten. Skriver det i denna tråden för att ha det att gå tillbaka till.

PH:                     8.2
alkalinitet            120mg HCO3/L
fluorid                 0.2
klorid                  26
sulfat                  31
nitrat-nitrogen     2.3
nitrat                  10
hårdhet total       8.7
kalcium              56
magnesium        3,7
natrium              16
järn                   0,01
koppar              0,02
aluminium         0,01   

Är det fler siffror som behövs för att justera sitt vatten?

Ser ut som Malmövattnet i stora drag.

Det som skulle vara intressant för din del du som gillar pilsner är kanske att minska mängden karbonater i ditt vatten från 120 till 50-60mg/L
Jag vet inte hur stor del man kan fälla ut genom att koka vattnet innan som Raasken är inne på.

Annars är kan du ju alltid skaffa dig ett såntdär osmosfilter vi tipsade om i bryggradion i en av vattenepisoderna för ca. 800:-
Eller bli polare med folket i din lokala akvarieaffär och hämta osmosvatten från dem kanske för att späda ditt befintliga vatten.

Om du använder hälften osmosvatten får du ner bikarbonatet till 60mg/L, tänk på att även klorid och sulfat etc. halveras så du vill ha upp dessa
till >50mg/L också.

Det är de enda grejerna jag har koll på i vatten...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Men alkaliniteten kan du väl justera med syra? Skaffa lite pH-papper (och mjölksyra för justering) och kolla hur mäsken blir. Gör du mörk öl borde du inte ha några större problem med det där vattnet, det är de ljusare som kommer trilskas (eländiga tanniner från malten, döden på en pinne). Mineralmässigt är det ju prima vatten.

Think globally. Drink locally.

Alkaliniteten är väl inte så hög? jag har 390mg HCO3/L visserligen tillsammans med mjölkaktig Kalciumhalt. Men det går att trixa till med Kalciumsulfat, Kalciumklorid och lite mjölksyra för de ljusare ölstilarna. Men visst är de mineralstinna smile

10 Senast ändrad av megen (2010-11-03 00:25:39)

Kapar tråden lite.

Eventuellt bryggdag imorgon. behöver få ner PH-värdet under mäskningen. Sist jag mätte låg Ph värdet på skyhöga 5,8 när jag mäskade, borde få ner det en aning. Har ingen mjölksyra hemma förutom surkål och yougurt smile Kan man använda något annat för att sänka ph värdet utan att förstöra smak mm. T.ex citronsyra, askorbonsyra, star san eller något annat surt? Star san är ju både smak och luktfritt och skall väl vara giftfritt också med tanke på att det är livsmedelsklassat?

Låter som att du har rätt hårt vatten.
Som skrivits i en annan tråd är det inte säkert att det hjälper med en syrarast såvida den inte är väldigt lång.
Har du provat kalciumklorid?

megen skrev:

Kapar tråden lite.

Eventuellt bryggdag imorgon. behöver få ner PH-värdet under mäskningen. Sist jag mätte låg Ph värdet på skyhöga 5,8 när jag mäskade, borde få ner det en aning. Har ingen mjölksyra hemma förutom surkål och yougurt smile Kan man använda något annat för att sänka ph värdet utan att förstöra smak mm. T.ex citronsyra, askorbonsyra, star san eller något annat surt? Star san är ju både smak och luktfritt och skall väl vara giftfritt också med tanke på att det är livsmedelsklassat?

I vilken typ av öl mätte du?
Rostade maltsorter sänker pH i mäsken. Hade du 5.8 i en stoutmäsk eller i en pilsnermäsk?

Citronsyra borde funka, svårt att säga hur mycket du behöver.
Tillsätt extremt lite och vänta ett par minuter så pH hinner stabilisera sig. Behövs det mer så får du tillsätta lite till osv. Notera gärna dina värden och mängder så du kan reproducera resultatet om det blir bra dvs.

Gäller även direkt efter inmäskning.
Låt mäsken stå i tio min innn du mäter dess pH.
Det rör sig  en hel del i början.

www.bryggradio.com

Tack så mycket för alla supersnabba svar. Blir dock ingen bryggning idag pga av sjukt barn. Jag mätte 5,8 på en deciliter pale malt som jag hade i en tekoopp i ugnen tillsammans med vatten. Höll 65 grader i en halvtimme sen mätte jag. Har tänkt brygga en ljusare öl. De gar aldig blivit bra med mitt brunnsvatten. Mina stouts brukar bli bra så jag räknat räknat ut att det är ett mer idealiskt stoutvaten jag har. Men det blir nog att beställa PH 5,2 stab eller mjälksyra, då bryggningen skjuts upp.

Man snackar om en kalciumhalt på 50-150mg/l för jästens skull. I Plzen ligger det på 10 mg/l, Dom kan jäsa ut ölet där. Jo jag tror inte det är helt fel på vattnet hemma, förutom kaciumhalten. Men det får bli att inhandla ett filter. Eller åka till norra hörnet av kommunen och hämta vatten där dom har otroligt mjukt vatten.

Sen får man läsa på lite vad gäller dom olika salterna om det kanske går att fuska lite. Problemet är ju om man har för höga värden av nåt.... då måste man filtrera eller späda ut vattnet. Är inte ekonomiskt försvarbart att köpa destillerat vatten i 1-litersflaskor på macken för 20-25 spänn litern....... Kanske destillera vatten själv?????

Alltså nu kan jag låta lite gnällig i denna tråden, men eftersom jag är i det närmsta grön på all-grain, så lyssnar jag på vad folk har för erfarenheter. Läst en del om vatten åxå. Nu är det ju inte så att det inte går att brygga på mitt vatten. Dåligt öl kan ju alla brygga på det vatten som inte mäter upp till rätt värden. Men ska jag brygga en pilsner, ska jag ha exakt samma vatten som dom har i Plzen. Och ska det bli en wiener, ska vattnet ha samma värden som i wien. Samma med bavarian-style........ Så enkelt är det.

Alltså måste jag läsa mer om vatten, då det är den viktigaste ingrediensen i öl.

Annars kan jag ju lika gärna brygga på vattnet som det är och kalla den skit-ale som det blir för hässleholms bryggd eller nåt smile Då det blir en helt ny ölstil....

Det jag menar är, att det finns ju regler för er som tävlar, och det är väl ganska strikt vad gäller stilarna? Då känner jag att det är lika strikt om man brygger nåt och tänker kalla den pilsner, stout, eller nåt annant vad det nu kan vara. Så allra enklast borde vara att börja med ett helt neutralt vatten utan mineraler och metaller. Som nybörjare bör det vara rätt väg att gå, då justering av befintligt vatten i det närmsta kräver att man är kemist....

Lite slötänkande om vattnet.....

Scaryeyes:
Visst kan man dra vattenbehandling till absurdum i tron av att det blir så mycket bättre eller bara för att man vill eller tycker att det är kul. Själv ser jag nyttan i det  genom att man hamnar i rätt pH-intervall vid sin mäskning och för att tex framhäva maltighet/bitterhet. Men att det gör en stor skillnad i brygdens kvalité kan jag som en lekman inte påstå om man inte har extremt vatten eller brygger öl som ligger i den mörkaste respektive ljusaste klassen. Mitt vatten liknar närmast Dublins om man ska jämföra med något och jag har därför bättre förutsättningar att brygga mörka öl än ljusa. Dock så har jag bryggt många riktigt ljusa öl bara genom att tillsätta salter och lite mjölksyra med gott resultat.

Ett tips som jag tagit till mig här på forumet är att ladda hem Palmers excelark där du kan sitta och leka med vattnet och möjliga tillsatser i. Gör man det med ditt vatten i en 15l mäskning för en ljus lager på 7 EBC får jag det till 1tsk Kalciumklorid och 1tsk Kalciumsulfat, alternativt 0,5tsk mjölksyra i mäskvattnet för att få bra vatten till den typen av öl. Smakar bara ditt vatten bra och du hamnar i rätt pH-intervall så kommer inte ölens smak bli lidande av ditt vatten i alla fall.

Ni mer erfarna vattenbehandlare får gärna komma med synpunkter om jag har förstått detta fel?

Björn Petersson skrev:

På ett öl-SM för många år sedan var det en kille som hade renat en ljus lager med aktivt kol - jag tror att det kanske var tänkt att bli en Budweiser - klon (USA) eller något i den stilen.

Om det är samma som jag minns så hade bryggaren aktivt kol i mäsken.

18 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-11-03 22:24:13)

Scary, tänk såhär istället.
Vattnet är många gånger grunden till att en öltyp skapats.

Kalle Svensson flyttade från Hittepåköping till Hösomflösberga.
I Hittepåköping hade Kalle bryggt sitt paradöl på samma vis i 20 år. När Kalle sedan flyttade till Hösomflösberga och skulle
brygga sitt paradöl blev resultatet inte alls det öl han var van vid. Trots att han bryggde på samma utrustning med samma ingredienser
som han använt i 20 år till just detta öl.

Kalle började experimentera och kom fram till att om han använde mörka maltsorter i sina bryggder smakade ölet bättre.
Det blev förvisso inte samma paradöl som han var van vid, men ett gott öl blev det. Kalles mörka paradöl var fött.

Kalles bror Nisse fortfarande bosatt i Hittepåköping var på besök och fick receptet på Kalles mörka paradöl för att brygga det
hemma i Hittepåköping, vilket han gjorde. Men resultatet var inte i närheten av ölet han drack hos Kalle ett par helger tidigare.
Nisses öl smakade syrligt och fränt och var defenitivt inget öl värt att betitla "paradöl"

Skillnaden var naturligtvis vattnet på de olika platserna. Ett vatten passade för mörka öl och ett för ljusa öl.
Exakt samma sak har skett i mer omfattande skala när Günther varit på jakt efter bryggjobb runt om i europa.
Hans paradölsrecept funkade inte på alla platser. Då fick han hitta på en ny öltyp som kunde bryggas med vattnet på den orten.

De framgångsrika ölstilarna har alltså till stor del sina rötter i vattnet som fanns på den orten.
Tittar man på var tyskarna byggde sina lagerbryggerier i USA när de emigrerade så placerades dessa oftast på platser som hade
bra vatten för just den typ av öl de ville brygga. Annars kunde man få gå och vänta på succe i all evighet...

Numera känns detta som en "kunskap" som fallit bort en aning.
Dels för att allt vatten som används till storskalig produktion idag ändå filtreras och behandlas.
Dels för att det är en typ av öl som dominerar. Andra stilar har fallit i skymundan, deras historia och bakgrund lika så...
När man väl skrapar lite på ytan upptäcker man varför saker är som dom är ex. varför man äter mer renkött i lappland än i skåne wink
Man gör det bästa av det man har och kan wink

I vår tid när människor med blandad bakgrund och kunskap brygger öl så är det inte alltid man har tillgång till all sådan info.
Mycket av den försvinner på vägen eller glöms bort.

Lyssnar man på en bryggare som utbildat sig på ex. Weihenstephan så har denne stenkoll på vilka värden som krävs för att göra
olika typer av öl både när det gäller vatten, men även proteininnehåll i malt osv.. I vart fall till klassiska tyska sorter.
Den kunskapen finns för hembryggare också, men den har varit svår att hitta. Men så kom internet och man kunde köpa och läsa
info och böcker som man aldrig skulle kunna få fatt på via ellos postorderkatalog för 20 år sedan wink

Se vattnet som en del av receptet, tänk att det kan spela in lika mycket som om du använder chinook istället för Hallertau i en klassisk lager...
Eller proppar ner 50% rostat korn i sin wit...

Hur mycket tid och energi man sedan vill lägga på det är upp till var och en. Samt hur nöjd man är med sin öl och hur vida man är sugen på
att lägga ner lite tid på att se om man kan göra den ännu godare...

Man skall heller inte stirra sig blind på vattenprofiler, det kan vara så att det finns en bättre profil än den klassisk.
Eller att du föredrar att din öl har en lite annorlunda touch än orginalet. Då är det givetvis den profilen som är rätt för din öl.

Sorry för det långa filosofiksa "svaret"

www.bryggradio.com

scaryeyes skrev:

Alltså måste jag läsa mer om vatten, då det är den viktigaste ingrediensen i öl.

Vatten är ett spännande ämne, och självklart stödjer jag din strävan mot djupare kunskap. Men jag måste invända mot att vatten är den viktigaste ingrediensen i öl. Det må vara den största ingrediensen, men nu är det mineraler vi snackar om, och de finns i försvinnande små mängder, till och med i ditt nordskånska vatten.

Som jag ser det handlar vattenjustering om balans. Pilsenvattnet är balanserat i det att det har lika lite av allting i sig. Men det betyder inte nödvändigtvis att man bara kan brygga pilsner med pilsenvatten, du kan med kunskap och erfarenhet balansera ditt vatten till att ge ett likvärdigt resultat.

Det finns massor av saker som påverkar din öl mer än vattnet. Jästen, jästemperaturen, maltsammansättningen, lagringstiden, alla dessa saker påverkar ölen mycket mer än vattnet och dess eventuella justering. Jag är en ivrig förespråkare för vattenjustering, men man måste hålla det i perspektiv.

Lyssnar man på Jamil, så är enda förutsättningen för Böhmisk pilsner, ett otroligt mjukt vatten, nära destillerat vatten.
Men ska givetvis prova mej fram nu när jag kan jäsa i rätt temp samt lagring. Fast vattenprofilen för den specifika ölsorten måste väl vara ett steg på vägen till ok öl? Med ok öl menar jag en exakt klon av dom största ölen för dom specifika sorterna. Inte bara lager utan även ale när jag blitt varm i kläderna och känner att jag kan utöka mina kunskaper till det mycket större och komplexare området .

Men tack för alla svar. Kanonbra att gå tillbaka till när man kör fast i framtiden smile

Får be lite om ursäkt här för en lite onödig tråd. Har lekt en hel del med olika kalkylatorer angående vattnet. Men jag lyckas inte få det bättre i teorin utan att tillsätta större delen destillerat vatten. PH kan jag få ner till 5.2, men det är ju ingen konst att tillsätta syra. Men resten är ju samma skit som tidigare. Så jag fortsätter brygga skitöl tills jag kommit över ett filter och kan börja på allvar att modda vattnet så som det ska vara.

Var ju på coronabryggeriet för ett år sen, och dom sa att dom har justerat vattnet sen -20 talet. Alltså ser jag det som en ganska viktig del, att redan då var så pass noga med vatten. Varje ölsort har ju helt olika vattenprofiler, och Modelo tillsammans med Cuautemoc är värdens modernaste bryggerier, både vad gäller vattenåtervinning och miljö. Bryggerier har ju tidigare ansetts som en av dom miljövidrigaste industrierna.....

Inte alls en onödig tråd tycker jag. Men jag delar inte din uppfattning om att ditt vatten är "skit". Blir ölen inte bra så skulle jag först leta efter andra anledningar.

Som  sagt hör med din lokala akvarieaffär om du kan få elle få köpa osmosvatten från dem. Det kan vara värt besväret om du är nyfiken på om det blir ngn  skillnad. I princip så kan du räkna led att ditt kranvattens mineraler etc halveras rakt av om du kör 50/50 kranvatten och osmosvatten. Sedan kan du behöva tillsätta mineraler tillbaka igen. Men då väljer du precis de du vill ha och hur mycket...

Se det som ett kul experiment.

Akvariefolket smakar nog gärna en hembryggd öl, speciellt om den är bryggd med hjälp av deras osmosvatten.

www.bryggradio.com

jo jag ska ta och kolla upp om jag hittar en akvarieaffär som har sånt filter när jag kommer hem. Jo det är ju enkelt att tillsätta saker, men inte lika enkelt om man har för mycket av nåt.

Är man ute efter mjukt vatten kan ju regnvatten användas, blir inte så mycket mjukare.