Min första Barley Wine. Receptfunderinger.

Jag har planer på att (kanske idag) brygga min första Barley Wine.

Jag har knåpat ihop ett recept utefter vad jag har hemma. Såhär det det ut i nuläget.

Type: All Grain            Date: 2010-10-25
Batch Size: 11,00 L        Brewer: Housepainter
Boil Size: 13,48 L        Asst Brewer:
Boil Time: 60 min        Equipment: Min 15L
Brewhouse Efficiency: 70,00

Ingredients           
Amount    Item    Type    % or IBU
3,00 kg    Pale Malt (2 Row) Bel (5,9 EBC)    Grain    68,18%
0,90 kg    Pale Crystal (TF) (60,0 EBC)    Grain    20,45%
0,50 kg    Golden Promise (TF) (5,0 EBC)    Grain    11,36%
6,00 gm    Admiral [13,10 %] (60 min)    Hops    12,4 IBU
6,00 gm    Admiral [13,10 %] (40 min)    Hops    10,9 IBU
10,00 gm    Columbus (Tomahawk) [14,20 %] (30 min)    Hops    19,1 IBU
20,00 gm    Columbus (Tomahawk) [14,20 %] (10 min)    Hops    18,1 IBU
20,00 gm    Columbus (Tomahawk) [14,20 %] (5 min)    Hops    9,9 IBU

Beer Profile           
Est Original Gravity: 1,085 SG           
Est Final Gravity: 1,022 SG           
Estimated Alcohol by Vol: 8,33 %           
Bitterness: 70,4 IBU           
Est Color: 29,3 EBC

Jag har funderingar på att ha i någon typ av socker för att få upp OG lite(närmre 100). Om man skall ta något annat än vanligt strösocker vad skulle ni då rekommendera?    Hur mycket socker kan jag blanda i med gott resultat?
Jästen jag kommer att använda är US-05. Det är den enda jag har hemma.
Vad tror ni, kan det bli drickbart?

Tacksam för åsikter och förslag!

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Sv: Min första Barley Wine. Receptfunderinger.

Du kan gott ha i lite socker, både för att få upp OG och för att hålla FG nere. 10% socker är inga problem, du kan till och med gå upp till 20%. Det ser ut som att du försöker hålla färgen nere, var i så fall försiktig med mörkare sockerarter, för de kan göra ölen rejält mörk.

Think globally. Drink locally.

Jag har faktisk inte funderat så mycket på färgen, utan den blev ljus pga. att jag inte har någon mörkare malt hemma.
Så det blir kanske lite mörkt socker i då. 500g så kommer jag upp i ABV på 10% ca.

Är det någon som testat att krydda BW? Jag har lite funderingar på lakrits och kanel. Vad tror ni om det?

Hur skall man lägga sig i temperatur vid mäskningen? Högt eller lågt? 66-67?

På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]

Jag hade mäskat lågt, 64-65°C, FG blir ju högt ändå med tanke på alkoholhalt och utjäsningsgrad.

Kryddor hör ju inte till stiltypen, men det står ju dig fritt att göra som du vill. Är det lakritsextrakt du funderar på i så fall?

Jag har lakritstabletter ifrån Italien. Skall vara ren lakrits. Jo, jag vet att det inte riktigt hör till stilen, men jag har en känsla av att det hade kunnat bli bra med någon krydda.
Egentligen hade jag velat göra en porter eller stout, men jag har inte malt hemma för det. En kryddad Barley kanske blir riktigt bra.. Man vet ju aldrig förrän man testat. smile

Hej!

Jag bjuder under Peps! wink
63-64° och lång tid, det lär nog bli tillräcklig restsötma kvar ändå.
Betr kryddning så är Tinkturmetoden oslagbar, enl min mening.
Vet man inte riktigt om kryddningen gifter ihop sig med brygden
så har man ju bara saboterat det glas man har framför sig.

mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Jag mäskade in (efter lite justerande) på 64°. Jag lade ner ca 5g kardemumma i mäsken, krossade kärnor (eller frön, eller vad det nu är).
Jag testade att tugga på lite kardemumma och lakrits samtidigt och tyckte att det gick bra ihop. Men jag funderar samtidigt på om jag bara skall köra kardemumma och kanel. Får se om jag lyckas bestämma mig till slut.
Tack för era tips och åsikter. Är det bra forum dethär!

Hej igen!

Glömde nämna att redan efter bara fyra års lagring så börjar ett par av mina
BW/DI-Russian-Stout bli riktigt goda wink
Det känns redan att smakerna och kryddningen så smått börjar att gifta ihop sig.
Dessutom så sitter bottensatsen hyfsat fast när man häller upp.

Däremot undrar jag verkligen om lakritsen platsar i en så ljus dryck som ditt recept beskriver?
Borde kanske sparas till en riktigt mörking när det blir dags?

Kanelen har jag personligen tyckt att den peakar i början men lugnar sig efer ett tag....(1/2-år)

Brödkryddor överlag har ju dessutom en härlig förmåga att gå väl ihop med Vanilj-stång.

Men kan alla dina högalfahumlegivor släppa fram kryddorna??

Mvh Raasken på läktaren.

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Men å andra sidan kan det ju bli en riktigt schysst effekt av lakritssmaken i en ljusare öl, det är ju inte vad man kommer förvänta sig när man för glaset till munnen.

Jag tittade inte ens på humlegivorna, men nu när du säger det Raasken så ser de ganska brutala ut. Kanske skulle du hålla tillbaka lite. Jag hade struntat i de två sena givorna, det kan vara en god tanke att lämna lite plats för eventuella kryddor att komma fram.

Men om du mäskade in vid ettiden så är väl det tipset överflödigt vid det här laget. Såvida du inte tog Raaskens kloka råd om lång mäskning...

Angående brödkryddor, är det någon som provat kummin? Har kryddat brännvin med kummin med utmärkt resultat, men inte förrän nu slagits av idén att ha det i öl.

Ett tips om man tänker brygga ett hög-OG-öl med socker är att inte tillsätta sockret direkt i vörten vid kokningen utan efter några dagars jäsning när jäsningen visar tecken på avtagande. Det blir inte lika tungt för jästen i början och efter några dagar finns det mera hungrig jäst som kan ta sig an mer.

Hejsa - jeg vil gerne bidrage med lidt erfaringer omkring Barley Wine :-)

I al beskedenhed vandt jeg Gulddiplom i kategorien "stærk øl" med en amerikansk inspireret Barley Wine ved de danske mesterskaber for håndbryggere i foråret 2010.

Raasken har fat i noget meget væsentligt med alkoholstærke og vel-humlede øl: Lagring. Jeg havde den samme øl med ved DM i 2008, og der var den helt sikkert "the laugh of the day". Jeg havde faktisk meldt den til for at få feedback på hvilke fejl jeg havde begået. To år senere kan jeg konstatere, at det kun var mangel på tålmodighed som var fejlen :-/

Også Björn har fat i en god pointe. Min indbrygning var ved ca. OG = 1085. Efter ca. 1 uge på en WLP005 tilsatte jeg en startet WLP099, og derefter 500 g ekstra lyst maltekstrakt i 0,5 l vand, kogt, kølet og iltet - i alt 4 gange med 3-4 dages mellemrum. Brygget endte med en FG på 1016, og det er jeg sikker på er nøglen til et godt resultat.

Dette fører mig til mæsketemperaturen, og igen er jeg helt i tråd med Raasken's erfaringer: Lav temperatur - jeg tror jeg det meste af tiden var omkring 62 grader og lang mæsketid.

Mht. krydring var det mest eksotiske indslag i min version vist nok, at jeg havde brugt 500 gr. Caramel Rye malt, og så sekundær-lagret på 30 gr. Ekspån i ca. 1 månad.

Men det vigtigste er: Tålamod!

Og så er Jean-Jaques Rousseau krediteret for følgende (her på engelsk, da mit franske er lidt rustent): "Patience is bitter, but it's fruit is sweet."

Held og lykke - jeg håber du får et godt resultat, som du kan få meget fornøjelse af - i 2012-2013 :-)

"2012-2013"

Haha, ja så jag behöver ha ett bra tålamod. Tack för era tips!

Det slutade med att jag slängde i en del kardemummakärnor i mäsken, och hade även en kanelstång i uppsamlingskärlet när jag började tappa ur mäskkärlet.
I koket tillsatte jag även en kanelstång och lite kardemumma de sista 20 minuterna.

Jag får erkänna att jag inte riktigt tänkte till ang att använda en högalfasort som aromhumle. Det kanske blir bra, men det var pga stress och tappat huvud som det blev så.

När jag lakade ur så fick jag lite extra vört med ok SG, så jag gjorde en miniöl som jag kryddade med lakrits i koket. Det blev 4,5 liter ner i jäskärl av den. Jag får väl se om kryddningen kommer fram i någon av ölen.