mäskning och lakning, ska det ta så lång tid?
Hej alla beerlovers, fråga från en novis, jag har precis gjort min andra all grain. Den första gjorde jag med brew in a bag då det verkade vara smidigt i brist på utrustning. Dock så blev det kladdigt och svårt att ta hand om flera kg varm & vattenmättad malt i en stor tygpåse och det tog väldigt lång tid att få den att droppa ur all vört, tog ett par timmar. Så till nästa sats bestämde jag mig att tillverka en tunna i tunna där den ena är lite mindre och hänger i 4 st krokar i en std 30l tunna, den mindre har en falsk botten av ett 'lagom' finmaskigt stålnät, den större har en tappkran och värme element. Under mäskningen recirkulerade jag manuellt, och kollade tempen manuellt. Efter 60min lyfts den mindre hinken med falsk botten upp och ställs på två brädor och får droppa av och lakvatten tillsätts. Men det är i princip stopp, inget flöde. Det tar timmar även denna gång. Vad gör jag för fel? Ska det vara så? Jag använder färdigmald malt från PGW som innehåller rätt mycket 'mjöl', kan det vara problemet tro...