mäskning och lakning, ska det ta så lång tid?

Hej alla beerlovers, fråga från en novis, jag har precis gjort min andra all grain. Den första gjorde jag med brew in a bag då det verkade vara smidigt i brist på utrustning. Dock så blev det kladdigt och svårt att ta hand om flera kg varm & vattenmättad malt i en stor tygpåse och det tog väldigt lång tid att få den att droppa ur all vört, tog ett par timmar. Så till nästa sats bestämde jag mig att tillverka en tunna i tunna där den ena är lite mindre och hänger i 4 st krokar i en std 30l tunna, den mindre har en falsk botten av ett 'lagom' finmaskigt stålnät, den större har en tappkran och värme element. Under mäskningen recirkulerade jag manuellt, och kollade tempen manuellt. Efter 60min lyfts den mindre hinken med falsk botten upp och ställs på två brädor och får droppa av och lakvatten tillsätts. Men det är i princip stopp, inget flöde. Det tar timmar även denna gång. Vad gör jag för fel? Ska det vara så? Jag använder färdigmald malt från PGW som innehåller rätt mycket 'mjöl', kan det vara problemet tro...

Sv: mäskning och lakning, ska det ta så lång tid?

Antagligen. Och se till att köpa din malt på Humlegården wink
Bifoga gärna en bild på hur ditt mäskkärl ser ut. Har svårt att se det framför mig. Annars är det inte dyrt att göra ett kärl av en kylbox.

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Det är inte meningen att du skall droppa ur all vört när du kör BIAB. De senaste gångerna jag har använt metoden så har jag kört två batcher.

Efter mäskning lyfter jag påsen och låter det droppa någon minut eller så, sedan hivar jag hela påsen i en stor tom kastrull, tömmer den första vörten i kokgrytan, lägger tillbaka påsen och fylller på med lakvatten. Rör runt en stund, sedan upp med påsen igen, droppa någon minut och sedan undan med påsen. Lakvattnet går sedan ner tillsammans med den första vörten. På det sättet kan jag komma upp i 70-75% effektivitet.

Det bör vara ganska grovmaskigt tyg för att det skall fungera optimalt. Jag har använt muslintyg, och det är alldeles för tätt. Någon gles syntetväv typ myggnät borde funka bättre.

Har man möjlighet att haka upp påsen i någonting över spisen kan man ju låta påsen droppa ner i kokkärlet medan vörten kokar upp. Då kan man antagligen få ut några pinnar till.

Annars är ju modellen med falskbotten beprövad. Det låter som att den mindre hinken är för liten. Hinken behöver vara så stor att malten kan simma runt i vörten. Lyfter du upp hinken så som du beskriver så packas den ihop och det blir stopp. Man vill att maltbädden hela tiden skall vara under ytan på lakvattnet, annars sätter det igen.

Think globally. Drink locally.

4 Senast ändrad av urso (2010-10-25 21:15:48)

Tackar för svaren. Här är en bild på min fina hink med falsk botten, det är en 12 liters hink. Det gick precis att få all malt 4,5 kg att simma så det gick att röra om ända till botten. När det droppat ur var hinken fylld till ca 60% upp.
http://lh4.ggpht.com/_jv1B0aGc_fM/TMXgMqekw_I/AAAAAAAAAJk/CJgxYLwcLU8/s512/IMG_0538%5B1%5D.JPG