1 Senast ändrad av megen (2010-10-23 09:29:08)

piprökning och öldrickande

När jag bodde i Stockholm brukade jag ibland gå till östermalm och handla piptobak på cigarrummet. Många fina sorter smile. Vanlig svensk piptobak som t.ex säljs på ica går att jämföra med den sämsta internationella lagerölen i kvalitet. Nu när jag bor ute i obygden 30 mil bort, så har pipan hamnat i förrådet.  Men jag undrar om någån här har/brukar kombinera piprökning med öldrickning?

Isåfall har ni några tips på ölsorter och piptobak?

Edit. Tre r i cigarrummet... feeel!

Sv: piprökning och öldrickande

Mikkeller - Black Tie / Man beer är avsedd för just det ändamålet smile

Grantorp Nanobryggeri - http://grantorp.blogspot.se samt http://www.facebook.com/grantorpnanobryggeri

Det har ju blivit så svårt att röka inne nånstans så det blir sällan kombinerat med öl för mig numera. Mest på sommarn när man kan sitta ute och njuta av ölen.

Jag tycker humlebeska och tobaksrök ofta krockar, speciellt kraftiga havannacigarrer kan bli riktigt sträva och otrevliga tillsammans med humle. Bayersk veteöl går däremot utmärkt. Piptobak funkar bättre med humle, brittiska ales är sällan fel, men även där kan det bli för beskt. Så jag kör helst med maltdominerade öl - Traquair House till exempel är klockrent med en mustig tobak med inte alltför mycket latakia, varför inte Rattray's Old Gowrie. Jag har en oöppnad burk av den som lagrats ett tag nu, och köpte nyss ett gäng Traquair 2010, det verkar ju som en tanke... :-)

Tobak och humle är lite besvärliga tillsammans, åtminstone på min gom. Gott som sjutton till ett stopp pipa är en münchner helles (typ Spaten) eller en ljus belgare.

Think globally. Drink locally.

Jag kör endast borkum riff. Men så förbannat god till både mina mörka som ljusa lager. Efter flytten till huset och kommit lite i ordning, och efter senaste bryggningen hade jäst klart, så tappade jag över ca 3 liter i ett partyfat och trycksatte. Tog sen ett stort glas med mej ut på verandan med en nystoppad pipa..... Gudomligt gott må jag säja.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Den i särklass bästa öl till piprökande jag druckit var min egengjorda vanilla bourbon porter, då bourbonsmaken inte tog det minsta stryk av piprökandet utan istället nästan framhävdes. Bland köpesöl skulle jag därmed gissa att goose island bourbon county stout (eller vad den nu heter) funkerar perfekt