1 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-10-17 20:04:40)

En ny katt i kylskåpet

Vad gör man en Söndag när man har en halvtimme över?
Man ordnar sig den Randall som man suktat efter ett par år men aldrig fått tummen ur.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/randall.jpg

När bilden togs hade jag lite tjuvluft i utslangen som orsakade en del skum, men täta slangar är bra slangar och så ska det
förhoppningsvis vara nu wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: En ny katt i kylskåpet

??

Vad för något? Nyfiken.

Think globally. Drink locally.

Sv: En ny katt i kylskåpet

Oj oj ser ju bra ut!! Jag får nog med köpa ett sånt blev ju sugen nu.

Ett liv utan öl är som ett hål tomt och innehållslöst......

Sv: En ny katt i kylskåpet

peps skrev:

??

Vad för något? Nyfiken.

Det är en manick som man fyller med humle och som står mellan fatet och kranen. Då får ölen en boost av humle strax innan servering.

http://www.dogfish.com/company/tangents … animal.htm

http://saccharolicious.blogspot.com

Sv: En ny katt i kylskåpet

intressant! aldrig hört eller sett detta förut. hur fungerar det i praktiken? hur blandas ölen med humle blandingen. som det ser ut så är det en störmängd öl som går in i själva humlebehållaren.

6 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-10-18 21:20:14)

Sv: En ny katt i kylskåpet

Det funkar faktiskt rätt bra måste jag säga.
Humlekottarna (50g Simcoe) var dock inte direkt potenta, mer en kvarleva jag hittade längst in i frysen.

Jag tänkte använda den dels som Randall och dels som "torpedo" (sierra nevada)

Sant att det går åt en del extra öl för att fylla den, men till själva uppfyllningen kan man ju använda vilken öl som helst
om man skulle ha ont om det. Systemet är ju dessutom helt slutet så när det väl är påkopplat så går det ingen nöd.
Principen påminner en del om en espressomaskin fast mindre raffinerad wink


Har beställt 3 olika sorters humlekottar från humle som jag ska laborera med i veckan (kör pellets annars)
Kommer även att testa att fylla den med frukt, kryddor och annat skoj...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: En ny katt i kylskåpet

Alltså torrhumling, och denna typen av humling, alltså all humle som kommer i kontakt med ölen efter koket. Finns det ingen risk då för infektioner?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: En ny katt i kylskåpet

Hur länge har du ölet tillsammans med humlen?

9 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-10-18 21:21:11)

Sv: En ny katt i kylskåpet

Det finns alltid risk för infektioner...
Men filtret och slangarna går utmärkt att desinficera innan man kopplar in den,
och torrhumling har jag aldrig fått ngn infektion av så jag är inte orolig för infektioner.
Systemet är i övrigt helt slutet, precis som fatet så det kommer inte in ngt i filtret som inte redan finns i fatet.
-------------

Ölet passerar igenom filtret och ut i kranen, kontakttiden beror på hur mycket öl du tappar ut.
Dvs. filtret rymmer uppskattningsvis 1 liter, tappar man bara ut en halvliter och låter ölet stå i filtret till nästa dag så blir det lång kontakttid
för ölet som står stilla i filtret givetvis.

Jag tror inte att detta är en mackapär som gör sig bra att ständigt vara inkopplad.
Antingen kör man igenom ölet från ett fat till ett annat eller kopplar man in dem om man ex. ska ha fest eller liknande och servera ett par liter öl.
Om inte får man nog vara berädd på en del svinn.

Har bara testat den en kväll so far, men jag återkommer efter helgen då jag testat den mer utförligt.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: En ny katt i kylskåpet

ok jag fattar. Det skulle vara bra med en sån nån kväll/fest när man tömmer ett fat och inte får något öl som blir stående flera dagar i filtret.

Sv: En ny katt i kylskåpet

varför inte koka in all humlen från början? Eller blir det så mycket humle att det inte blir nån öl över?
Nu är jag nybörjare och vet inte nåt med ordentligt humlade öl. Men för min del räcker det med IBU upp emot 45. Visst kan man kasta i lite extra arom och smakhule så klart för att få upp det lite. Men det dröjer länge innan jag är där ni är i bryggandet. Fortsätter med lager i några år till innan jag lär mej ordentligt. Då kanske man börjar gå på ale.....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: En ny katt i kylskåpet

petern skrev:

ok jag fatjtar. Det skulle vara bra med en sån nån kväll/fest när man tömmer ett fat och inte får något öl som blir stående flera dagar i filtret.

Precis

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: En ny katt i kylskåpet

scaryeyes skrev:

varför inte koka in all humlen från början? Eller blir det så mycket humle att det inte blir nån öl över?
Nu är jag nybörjare och vet inte nåt med ordentligt humlade öl. Men för min del räcker det med IBU upp emot 45. Visst kan man kasta i lite extra arom och smakhule så klart för att få upp det lite. Men det dröjer länge innan jag är där ni är i bryggandet. Fortsätter med lager i några år till innan jag lär mej ordentligt. Då kanske man börjar gå på ale.....

Vet inte om du se filmen Spinal Tap?
Jag tänker på gitarristen som hade en gitarrförstärkare som gick till 11 istället för till tio som de brukar. "This is one louder"

Randall är ungf som torrhumling IBUn höjs inte i vart fall inte nämnvärt enlgt min snabba test. Det är bara mer arom man är ute efter. Mao kan du köra en budweiser på 7 IBU genom humlen och i glaset få en bud med sina 7 IBU men med en dundrande humlearom.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: En ny katt i kylskåpet

Thomas Fransson skrev:

Mao kan du köra en budweiser på 7 IBU genom humlen.

En vuxenvariant av vatten och saft, eller mjölk och Oboy. Fast bud jämförs ändå bäst med vatten...

http://saccharolicious.blogspot.com

Sv: En ny katt i kylskåpet

Det var nog 10 år sedan jag smakade bud...
Undrar om jag skulle utsätta mig och hugo för en provning av miller, coors och bud i en kommande episod...

Vem säger nej till en öl som är "frost brewed" wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: En ny katt i kylskåpet

Thomas Fransson skrev:

Det var nog 10 år sedan jag smakade bud...
Undrar om jag skulle utsätta mig och hugo för en provning av miller, coors och bud i en kommande episod...

Vem säger nej till en öl som är "frost brewed" wink

Jag är på. Själv drack jag en klunk Bud för 4–5 år sedan och det är nog all kontakt jag haft med något av de ölen. smile

17 Senast ändrad av megen (2010-10-19 23:07:17)

Sv: En ny katt i kylskåpet

Fast hellre bud än milenuim (silverfärhad burk). Jag har på skoj med maltslattar, vädigt mycket majs, havre och socker försökt brygga en riktig fulöl på jobbet (jobbar som personlig assistent)  som jag hade tänkt mig skulle vara i klass eller tom sämre än millenium. Det användes även gammal övermogen humle vi hittade ute i hans trädgård. Hahaha vilket dårprojekt. Det sjuka är att ölet tom verkar bli bättre än millenium. Säger en del om kvaliten på det ölet.

Eller ja öl och öl. Vill nog helst varken kalla min brygd eller millenium för öl.

Ingen som vill ha recept? Hahaha

Sv: En ny katt i kylskåpet

Thomas Fransson skrev:

Undrar om jag skulle utsätta mig och hugo för en provning av miller, coors och bud i en kommande episod...

Det vet jag inte om jag skulle vara så intresserad av att lyssna på. Däremot skulle det vara spännande om ni kunde göra lite provningar av den där Randallen med olika öl och olika "doseringar" av den där behållaren.

Det är i och för sig knepigt att göra radio om smaker och aromer. Det brukar alltid göra mig djupt otillfredsställd när de har parallellprovningar på Basic Brewing radio eller CYBI. Men man får ju i alla fall en hint om varthän smakerna tar vägen när man gör si eller så.

Think globally. Drink locally.

Sv: En ny katt i kylskåpet

Vi lovar att vi inte kommer tvinga dig att lyssna om vi kör en sådan provning wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: En ny katt i kylskåpet

belgaren skrev:
Thomas Fransson skrev:

Mao kan du köra en budweiser på 7 IBU genom humlen.

En vuxenvariant av vatten och saft, eller mjölk och Oboy. Fast bud jämförs ändå bäst med vatten...

Man brukar jämföra den och miller´s med att ha sex stående i en kanot..... F**king close to water.....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: En ny katt i kylskåpet

scaryeyes skrev:
belgaren skrev:
Thomas Fransson skrev:

Mao kan du köra en budweiser på 7 IBU genom humlen.

En vuxenvariant av vatten och saft, eller mjölk och Oboy. Fast bud jämförs ändå bäst med vatten...

Man brukar jämföra den och miller´s med att ha sex stående i en kanot..... F**king close to water.....

Varför måste det vara stående?
Sorry Thomas att vi har totaltrashat din tråd.

22 Senast ändrad av megen (2010-10-21 00:08:35)

Sv: En ny katt i kylskåpet

Tillbaks till ämnet. Jag vet att du inte är någon lagerfreak Thomas men skulle det inte vara kul att brygga en lagervariant av dina überhumlade IPAer. Nu försvinner ju mycket av humlekaraktären under den långa lagringen. Men med hjälp av din manick  "Randall" så får man ändå till tuchen samtidigt som man får ett öl med den friska lagersmaken. Men jag förstår om du inte är lika entusiastisk. smile

Då kanske tom Scaryeyes börjar gilla IPA eller vad man nu ska kalla det. smile

Sv: En ny katt i kylskåpet

Blåser liv i denna tråden igen.
Har inte byggt något på länge och det börjar klia lite i fingrarna smile

Thomas, hur blev resultatet med din Randall?
Vad använder du för filter i filterhuset?

Skulle det fungera med följande filterhus:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =162507747

Ta't lugnt, ta en hembryggd