Bagerifrågan: "jäst för söta degar" vs "vanlig jäst"

Det kom på tal i en tidigare tråd det här med jästgivan vid bakning, samt det här med vanlig jäst vs jäst för söta degar.

Jag mailade jästbolaget och frågade vad skillnaden var och de svarade nu att det helt enkelt är olika jäststammar. Jästen i paketen "jäst för söta degar" är då sannolikt en stam som är mer tolerant mot höga sockerhalter och osmotisk tryck får man anta och som jäser mer i degar med hög sockerhalt att jämföras med den vanliga jästen blir stressad av sockerhalten i söta degar?

/Fredrik

Sv: Bagerifrågan: "jäst för söta degar" vs "vanlig jäst"

Det är som du säger. Har du mkt socker i en deg så får du helt enkelt använda mer jäst för samma jäsning som en deg med mindre socker. Samma sak gäller med salt.

Jag tror att deras jäst för söta degar fermenterar sukros snabbare än vanlig bakjäst vilket gör att mindre mängd jäst kan användas. Antagligen så tål den nog högre osmotiskt tryck också.

Man klarar sig på vanlig bakjäst i söta degar (t.ex. kaffebröd), men man får tillsätta lite mer än i vanligt matbröd.

Undrar vilken alkohol tolerans de har.

Vanlig bakjäst kan ge en mycket god glögg hur som helst.

Man brukar låta jästen arbeta i fred utan sockret en stund för att låta den komma igång. Sedan tillsätter man socker och mer mjöl för att få en lite fastare deg. Det ger ett mycket godare vetebröd också. Jästen för sötare degar tror jag inte kommer klara sig i butikerna, mer än som kanske i torrform.

http://bistron.tumblr.com/