200-400 *EBC =Vag beskrivning av färg? förvirrad!

Jag har Thomas Fawecetts karamellmalt (Dark crystal malt) och det står att färgen är 200-400 *EBC, är inte det lite väl vagt. Ungefär som att säga att ölen har en alkoholhalt mellan 5-10%.?
jag blir lite osäker på hur mycket av malten jag skall ha i min brygd.

Har jag 8% av malten med 200-250 EBC så håller sig ölen innanför ramarna vad min öl får ha för färg. Men skulle malten ligga på 300 EBC eller 400 så sticker den iväg ur skalan och blir för mörk.

Jag är ny så rätta mig om jag är ute och cyklar!

Varför köpa allt när man kan göra själv!

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-09-18 10:20:57)

Sv: 200-400 *EBC =Vag beskrivning av färg? förvirrad!

Jag har nyligen helt gått över till att bara använda engelsk karamellmalt, smaken enligt mig att svår att överträffa.
När jag använder dark så har jag både slängt in direkt från beersmith men även lagt mig mitt i mellan på 300,
resultaten har inte enligt mig varit helt galna.

Angående det stora spannet, olika mälterier har olika typer av kölnor och möjlighet att kontrollera rostningen olika precist. Dvs. Vissa mälterier har en mer jämn kölning/rostning andra mer varierande. Det sistnämnda innebär i många fall att mälterierna helt enkelt blandar olika rostningar till en malttyp, antingen från två batcher där man siktat på samma EBC eller från två helt olika för att få fram en mellanmodell.
Om du tar en näve och lägger den på ett vitt papper kan du förmodligen se att alla korn inte är exakt lika mörka eller ljusa...

Varför det anges på detta viset istället för ett medeltal kan man ju spekulera i, men svaret är inte långt borta...

Tänk på det som när du gör pommes i ugnen, lite olika färg på var enda ett wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Man anger ofta ett rätt generöst spann generellt på mörk malt. Men när ett bryggeri köper så får de en analys på just den volymen de köpt. Där anges färgen noggrannare, därför är det inget problem för dom. Men en liten hembryggare som bara köper några kilon får nog inse att det blir ganska stora variationer på just färgen.

När man kör mörkmalt får man ofta rätt varierande färg. Man blandar så gott som alltid ut till kund. Ofta blandar men tre-fyra batcher eller mera. Både för att träffa specifikationen och som en sorts "risk management". Att bland två batcher med helt olika egenskaper som nämns är definitivt något man undviker, det kan ge oväntade effekter i brygghusen. Visst händer det men det är något som mindre skickliga mältare ägnar sig åt.
Att det blir ojämn färg i alla moderna större kölnor är rätt naturligt. Grönmaltsbädden är rätt tjock och torkningen och färgbildningen är inte helt homogen.

Inte ens TF själva ger mer exakta värden
http://www.fawcett-maltsters.co.uk/specif.htm
http://www.fawcett-maltsters.co.uk/range.htm

Så det enda att göra är att lägga sig i mitten på spannet.
Å andra sidan tycker jag att färgen inte är så otroligt noga att träffa prick på.
Jag snöade själv in på färg för ett antal år sedan tills att jag insåg att ölets karaktär styrs mer av smak o doft.

5 Senast ändrad av oso1978 (2010-10-23 11:22:40)

Så här blev färgen på mitt första egna öl med egenskrivet recept (min tredje öl). Jag skall nog lägga mig lägre på skalan, för malten vart nog så ljus som 200 EBC. Den skulle ha färgen som en bishop finger typ. Men ölen vart jättegod knäckig karamell smak med medelstor beska, mumma.http://www.humle.se/punbb/images/upload/97_DSC09964nr2.jpg

Ser jättefin ut. Färgen kommer mörkna när ölen klarnar, jästfällningen gör att man upplever den som ljusare än vad den är.

Think globally. Drink locally.

Ok får vänta då men det är lite svårt med godis som denna! wink