PBW rengöring?

Jag har aldrig använt mig av PBW rengöring tidigare och undrar hur ni gör.

Jag kör ett typ av HERMS system. mäsktunna,pump,Hetvattentank med kopparspiral/slinga. detta kopplat ihop med silikonslangar.

MIn fråga är om jag kunde blanda i PBW i vatten och värma upp det till ca 60 grader och köra runt det i hela systemet. Sedan bara tappa ur blandningen och fylla på med skölj  vatten och köra runt igen och tappa ut. sedan klart för mäsk.

Vad jag förstått kräver PBW en sköljning i motsats mot starsan.

Sv: PBW rengöring?

petern skrev:

Jag har aldrig använt mig av PBW rengöring tidigare och undrar hur ni gör.

Jag kör ett typ av HERMS system. mäsktunna,pump,Hetvattentank med kopparspiral/slinga. detta kopplat ihop med silikonslangar.

MIn fråga är om jag kunde blanda i PBW i vatten och värma upp det till ca 60 grader och köra runt det i hela systemet. Sedan bara tappa ur blandningen och fylla på med skölj  vatten och köra runt igen och tappa ut. sedan klart för mäsk.

Vad jag förstått kräver PBW en sköljning i motsats mot starsan.

Annars är väl PBW mer ett rengöringsmedel än ett desinficeringsmedel. Vissa använder PBW till rengöring och sedan starsan för desinficering.

JO  givetvis som rengöringsmedel. jag har starsan för desinficering. frågan är bara om det är lämpligt att låta rengöringsmedelet cirkulera runt i systemet. Genom Kopparspiralen och slangarna samt mäskkärl. det är ju så himla skönt att kunna tvätta allt på en och samma gång

4 Senast ändrad av jrm (2010-10-15 07:47:25)

Jag har aldrig användt PBW, men en snabb sökning på PBW och CIP (clean in place) hittade nedanstående från tillverkaren.

Sen vet jag inte om en 1% lösning är mycket starkare än det som vanligvis rekommenderas

http://www.fivestarchemicals.com/tech/pbw.pdf skrev:

P.B.W. has been formulated as a C.I.P. cleaner and is very effective in removing protein soils found on brew kettles, fermenters, conditioning tanks, filters and all packaging areas. The concentrations to remove these soils are typically in the 1% range.
However, due to soil and water conditions this concentration will vary. To help in hard water areas P.B.W. has been formulated with enough chelators to tolerate hard water over 17 grains.

Edit:

Hade jag läst lite till...

CIRCULATION CLEANING: Use 1 to 3 ounces per gallon depending on soil load. Heat to 130° to 180° F for 30 minutes.

CARBON REMOVAL: Use 6 to 8 ounces per gallon of water. Heat to 140 ° F for 4 hours or allow to soak cold overnight.

When using P.B.W. in food processing areas the equipment that has been cleaned must be rinsed with potable water. Just prior to use, sanitize the equipment in accordance with public health standards

ah tack..d det var tydligen CIP jag borde sökt på. Tusen tack! då var det som jag trodde.nice!

Hejsan,

Kör du PBW och cirkulerar det? Jag har en Brewster och är osäker.

Det är ju en grej att köra i slutet för rengöring, men ska man även köra PBW innan man börjar brygga?

//Kalle

Det räcker med att göra rent efter bryggningen eftersom koket tar hand om eventuella bakterier du kan ha fått ner sedan förra gången. Allt som kommer i kontakt med kokande är safe. Allt annat är clean after use (PBW), sanitize before use (Starsan), t.ex. jäshinkar, vattenlås mm.