Hantering av kolsyrepatron kopplad till "Trapetz-adapter typ 2".
God kväll ärade hembryggare!
Jag har nyligen uppgraderat mitt lilla hembryggeri och införskaffat en fatölsanläggning av Humlegårdens standard.
Något som jag har grubblat över de senaste dagarna har att göra med den kolsyrepatron samt dess motsvarande adapter som jag valde att använda mig av. Kolsyrepatronen är av 425 g-modellen och jag har valde även att använda mig av en regulator med separat adapter därtill.
Enligt bruksanvisningen bör man inte koppla ifrån kolsyrepatronen från adaptern efter det att man har kopplat ihop de, detta då packningen kan ta skada om det fortfarande finns tryck kvar i patronen. Dessutom har jag förstått att kolsyrepatronen inte får ligga ner när den är ”inkopplad”, såvida man inte vill riskera att ge sin regulator en kalldusch (vilket jag helst vill undvika).
Jag undrar, kan man inte förvara patronen hopkopplad till regulatorn och låta den ligga ner om man bara ser till att kranen på regulatorn är stängd? Är inte helt hundra på det här med regulatorer nämligen. Jag har läst bruksavvisningar och kollat tidigare inlägg, men ingenstans har jag lyckats hitta något svar på min gåta.
Min fråga till er är: Kan man förvara kolsyrepatronen hopkopplad till regulatorn liggande med kranen på regulatorn stängd utan att regulatorn går sönder?
Anledningen till att jag skaffade en mindre kolsyrekälla var just för att det vore smidigt att bära med sig den, men nu blir jag nästan lite paranoid istället då jag hela tiden känner att måste se till så att patronen hela tiden står upprätt, oavsett om kranen är öppen eller ej.
De är ju ganska lätta att välta de små rackarna, vilket en vän till mig fick erfara när vi skulle byta in en tidigare...
Jag kanske bara är nybörjarnervös i onödan, men hellre frågar jag en gång för mycket än en gång för lite.
Tack på förhand för svar!