Lakrits och svartpeppar porter

Hej!

Jag och ett par vänner hade tänkte brygga en porter i helgen smaksatt med stjärnanis och svartpeppar. Någon som har erfarenhet av lämpliga mängder? Har försökt att kika runt på forumet och google utan resultat.
Detta blir min första porter, ska bli väldigt trevligt.

Thobbe

Sv: Lakrits och svartpeppar porter

Jag har använt krossad svartpeppar i porter vid två tillfällen. Första gången slängde jag i 1,25 g/l med en minut kvar av koket. Jag tyckte inte att pepparn märktes särskilt mycket i den färdiga produkten, men andra påstod att de kunde känna den. I vilket fall blev det en väldigt bra porter.

Andra gången använde jag 2 g/l som jag slängde i när kylningen började. Den portern fick en tydlig svartpeppararom som tyvärr mest kan beskrivas som en lite obehaglig bismak. Smakade ungefär som om man drar lite med en pepparkvarn över ett glas porter (jag provade just det för att försäkra mig om att bismaken inte kom från en infektion, utan från pepparn...).

Jäser: julöl

Tack så mycket, då har jag lite hum om svartpepparn. Blir nog som ditt första försök. Det andra lät inte som nån höjdare.
Då återstår stjärnanisen. Jag köpte 40 g idag. Men om jag inte får nåt bud så lurar jag på 20 g till 40 liter.

Jag hade 3 stycken (vägde inte, kanske 5 gram?) stjärnanis i min jultripel; bryggde den i söndags, så jag har inte facit ännu. I grönölen kom smaken igenom, men väldigt subtilt. Min batch var 25 liter, och det är en ljus öl som inte alls har de massiva rostade smaker och aromer man får i en porter. Så 20g till 40 liter låter vettigt.

Think globally. Drink locally.