Regulatorn läcker

Jag har en vanlig regulator till kolsyretub som dom säljer här på humlegården. Förra helgen hade jag med mej tuben på en fest och allt funkade jättebra.
Men nu i vecka så tapade jag upp min julale på fat och skulle trycksätta den. Men det läckte ut kolsyra genom ett hål på "tappen" som ställskruven sitter på. Det gick kolsyra ner i fatet också men det kändes som att det mesta gick rakt ut i luften.

Nån som har nån aning om det går att fixa, eller är det bara att kasta o köpa en ny?

Tack på förhand

Thobbe

Sv: Regulatorn läcker

Jag har kikat runt på homebrewtalk och det här verkar ganska vanligt. Tydligen är det nåt membran som pajar.  Fattar inte hur det gått till. Och om det är slitage som tycker jag väl att det borde ha hållt längre än ca 1,5 år.

Därför fortsätter jag att buteljera mina brygg .

Även om jag skulle behöva byta regulator vart annat år så skulle jag inte gå tillbaks till flasktappning.  Jag har fått tips om ett annat förtetag som säljer bättre regulatorer så d får nog bli en sån nu.

Hade samma problem med min reg. Det läckte mer och mer ur håler på skruven och först trodde jag att det var packningen som jag bytte, men det hjälpte dock inte. Då skruvade jag loss skruven och ser att membranet har lassnat lite från kanten vilken knips fast av den inre gängan som skruven sitter i. Försökte skruva loss den man den satt som fasen.

Satte fast min regulator i en arbetsbänk och tag fram polygripen storlek ordentlig och fick loss den. Satte in membranet rätt som knips mot en röd bakelitring.l Skruvade tillbaka allt och pyset hade pyst sin väg.

Ok, det vart några repor men nu vet jag hur en regulator ser ut inuti och hur den fungerar.

http://openbrew.wordpress.com/
http://iglaset.se/users/1729-lunken

Ska prova att vålda isär min me o se om d går o fixa. Har inte köpt nån ny än. Kör med kolsyreslangen direkt på "tappen" till sodastreamern tills jag köpt en ny.