Saison

Hallå!
Har precis vevat igång bryggeriet igen efter ca fem års upphåll. Det känns otroligt bra.
Fick hem Radical Brewing förra veckan och blev sugen på receptet på Saisoon Baffoon.
I detta recept och i många andra i boken används piloncillosocker. Har försökt spana lite på nätet men har inte hittat nåt ställe där man kan köpa det. Hittade palmsocker i en asiatisk butik härom dagen, men vad jag förstått så är det helt oraffinerat, medan ploncillo är delvis raffinerat. Det såg kul ut dock och jag blev sugen på att testa. Jag har ingen som helst koll på udda sockertyper så det vore kul om någon vet nåt som kan vara till hjälp. Någon som vet om det finns att få tag påi göteborg?

Färska pomeranser/sevillaapelsiner verkar vara nåt som är helt omöjligt att få tag på. Har jag fel? Skulle behöva det också nämligen.

Fred!

/Jacob

Sv: Saison

ica maxi i nacka har färsk pomerans och är förövrigt den enda affären jag hittat som har det i sthlm(?). kollar på gbgs största ica, finns det inte där så är det kanske svårt att få tag på

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

Färska pomeranser kan du köpa på ICA Maxi i Nacka i Stockholm. Men det är ju kanske inte nästgårds
/Hans

Vet inte om piloncillo, men jag beställde jaggery goor från http://shop.govindasbutik.com/ för ett tag sedan. De hade finfin koriander också.

Annars är det alltid värt besväret att snigla sig fram i korridorerna i de små asiatiska butikerna i stan. Man vet aldrig vad man kommer snubbla över. Har också lite oraffinerat palmsocker i källaren som väntar på rätt tillfälle.

Think globally. Drink locally.

Har testat ett par olika typer av mindre raffinerade sockertyper från div. "exotiska butiker"
Se till att smaka på dem innan du använder, jag köpte ett halvkilo råsocker med enda märkningen "råsocker 500g" på påsen.
Det smakade inte direkt sött, utan mer salt... Som väl var testade vi sockret i två mojitos och inte i 22 liter öl wink

Men det är iofs enda gången jag gått på pumpen med sådana saker.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tack för svar!
Ja, att få tag på färsk pomerans i gbg ser mörkt ut.

peps skrev:

Vet inte om piloncillo, men jag beställde jaggery goor från http://shop.govindasbutik.com/ för ett tag sedan. De hade finfin koriander också.

Annars är det alltid värt besväret att snigla sig fram i korridorerna i de små asiatiska butikerna i stan. Man vet aldrig vad man kommer snubbla över. Har också lite oraffinerat palmsocker i källaren som väntar på rätt tillfälle.

Vad som däremot var en hit var indian food house vid backaplan. Hittade både Jaggery goor och indisk koriander, sån som förespråkas av vår vän Randy.
De hade dessutom en hel del andra kryddor, socker och annat kul. Omältat vete och korn fanns också.

Så ni som vill experimentera med lite allt möjligt i er öl, åk dit.

Fred!

Bra tips! Tackar!

/Per

8 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-06-04 19:47:49)

Passa även på att titta efter den indiska koriandern.
De vanliga korianderfröna vi brukar få fatt på är de runda sellerismakanden sådana, kommer oftast från Marocko.
Indiska koranderfrön är mer ovala än de vanliga trista selleridoftande fröna.

indisk koriander

http://imghost.indiamart.com/data/T/M/MY-10936/3Coriander-Seed_250x250.jpg

www.bryggradio.com

Japp, exakt sån.

Ha!
Så slarvigt läst av mig!

www.bryggradio.com

jacon skrev:

Vad som däremot var en hit var indian food house vid backaplan.

Kom äntligen iväg till India Food House, och jäklar vilken fin butik. Rekommenderas. Massor av olika sorters socker och sirap (även treacle och golden syrup), kryddor och gryn av alla de slag. Måste gått runt i en timme och kikat på hyllorna.