Vilken sorts humle är det?

Hittade humle vid havet, men vet inte vilken sort det är är det någon som har öga för det? http://www.humle.se/punbb/images/upload/nr3.jpg

Varför köpa allt när man kan göra själv!

Sv: Vilken sorts humle är det?

Havshumle?
Det går tyvär inte att säga vad det är för sort genom att kolla på en bild.
Kan vara en förrymmd humle eller vildhumle...

Det ser inte ut att vara mycket lupulin i den i vart fall.
Lägg en eller ett par kottar mellan handflatorna och gnugga dem och lukta.

Du kanske kan göra en "Sea sick ale" med den wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Lång och stor, ser det ut som. Liknar inte sådan där förvildad gammal gårdshumle man brukar se i gammal kulturbygd, det brukar vara ganska små, nästan hårda kottar. Den här ser mjukare ut, mer vegetabilisk, med nedböjda, nästan inåtvända kronblad.

Du bor ju vid en av Sveriges finaste gamla kulturmarker, så sannolikheten är ju stor att det är en användbar art som tidigare odlats där.

Den ser som Thomas säger inte ut att vara särskilt besk, men prova att torrhumla med den.

Think globally. Drink locally.

OK om det är lite lupin i är det detsamma som liten beska? Vad kan en humle med lite IBU ligga på? 0,01-2 IBU? Eller vad kan man räkna med?
När man gnuggar dom mellan händerna tänker jag på en tjeckiskt lager i doften typ staropramen eller något liknande.

Jupp, så kan man generellt säga att det är, vill du veta mer om lupulin så googla på "lupulin" som tur är så är det samma stavning både på eng som på svenska wink

Det är väldigt svårt att anta alfasyran

Vad du kan göra är att koka ett te på en mängd kottar och jämföra med ett te med samma mängd kottar, vatten, koktid osv. och på så vis
få en uppfattning om din "strandhumle" smakar hälften så bittert eller ungf lika bittert.
(tillsätt gärna lite DME= Dry malt extract/torkat maltextrakt/spraymalt i koket)

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag provade att snusa en kotte och det snörpte ihop sig ganska rejält i munnen. Ioförsig har jag inte provat att snusa någon annan kotte tidigare så jag har inget att jämföra med!

Stämmer att den är ganska stor och fluffig se bild.

Hittade den när jag gick (spolades) iland efter en mörbultande vågsurfdag!

Halmstad bay hoped surf Ale! smile

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC00412nr2.jpg

Skall testa att koka te på kottarna och jämföra, bra ide!

Tog rotskott också och satt i kruka här hemma. Den har redan stuckit i väg med ett skott.

Skall jag sätta ut (plantera) den nu eller är det för sent på året?

Plantera ut rotskottet.
Det är dags för den att gå i ide.

OK det blir utplantering i morgon. Är det något man skall tänka på för att få plantan att överleva?

Humle är väldigt härdigt så egentligen behöver du inte göra något.
Speciellt som du tagit den från en vildväxande planta som acklimatiserat sig bra.

Du kan täcka över med gräsklipp/halm/löv när den somnat/vissnat ner.

Du kan ju testa att torrhumla nån tråkig lättöl så kan du känna aromen i rätt sammanhang så att säga.