Vad är lagom OG- FG VS IBU för en Stark Old English Ale

Håller på att skriva ett recept till en mörk Old English Ale 40 EBC som jag har ett OG 1,074 och FG 1,020 och 43,6 IBU, alkoholhalten hamnar på ca 7,15 är det lagom sötma vs beska.

Måste sägas att jag gillar kraftigt humlade öl men har inte riktigt koll på beska vs sötma.

Om jag vill ha den sötare öl vs mindre söt vilken malt skall jag ha mer av eller mindre? Jag har Thomas Fawcett amber malt och Thomas Fawcett Dark Crystal malt och Pale Ale bas malt 2 row Weyermann.

Varför köpa allt när man kan göra själv!

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-10-07 22:31:44)

Sv: Vad är lagom OG- FG VS IBU för en Stark Old English Ale

sidan 50 - http://www.bjcp.org/docs/2008_stylebook.pdf

Crystal ger så klart sötma, men du justerar ju även förjäsbarheten och jäsningen genom mäsktemperatur och val av jäst.
Genom att använda en lägre mäsktemp ex. 62-64C (och längre tid) får du en mer förjäsbar vört. 67C och uppåt bildar i regel en mindre förjäsbar
vört. Dvs. De enzymer som arbetar mest i mäsken producerar antingen mer eller mindre sockerarter som jästen kan äta. Mer förjäsbara = torrare
öl, mindre förjäsbara = mer restsötma eftersom dessa sockerarter blir kvar i ölet efter utjäsning...

Jag gjorde ett par barley wines förra vintern som jag lade runt 60 - 65 IBU på en 10% öl, det tyckte inte jag var för humligt alls...
Gillar du humliga öl så antar jag även att du önskar att dricka ölen så snart som möjligt? (även om du kanske planerar att lagra ett par flaskor en längre tid)

Läste i ngn bok att välhumlade barleywines blev drickklara snabbare än moderat humlade diton så det var utgångspunkten för mina bryggder.
Jag bryggde en välhumlad och en "mindre välhumlad" och tesen verkade stämma enligt mina smaklökar...

Old Ale är ju en kusin till barleywine så jag antar att tesen stämmer även där...

Så 50-55 IBU tror jag borde vara mer i lagomområdet för en så pass kraftig öl och 70 om du gillar välhumlade öl och dessutom vill lagra lite av ölet.  (Humlebeskan avtar under lagring, så vill man ha ett långlagrat öl med bra beska så får man kompencera för detta bortfall med 10-20 extra IBU beroende på öl och lagringstid)

En annan grej jag upptäckte var att Mitt Barley wine bryggt på TF hade en kraftig mandelarom
http://www.thebrewingnetwork.com/forum/ … nd#p200762

Som med tiden har avtagit. Jag är inte spiksäker på att denna bismak (enligt mig) kom från malten eftersom jag testade en för mig ny jäst då...
Utifrån det så skulle jag därför föreslå en blandning av TF och W som basmalt. Ambermalten skulle jag hålla till ca 4-6% och DC på ungf samma nivå, kanske aningen högre beroende på hur snart du vill ha den drickklar...

Välj en jäst som klarar alkoholstyrkan bra och tillsätt rätt mängd och ev. lite i överkant för att vara säker på att den jäser ut ordentligt om du nu vill ha den torrare med mindre restsötma. Syresätt gärna två ggr en innan pitch och en gång till inom 8-12 timmar om vörten inte visar tecken på jäsning. (Dvs om det ploppar i jäsröret)

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Grejen med Old Ale är att den är "old". Du skall lagra den. Gärna på ekfat eller någonting annat som släpper in lagom lite syre till ölen. Idén är att mäska ganska högt, så man får mycket smaskens kvar för Brett och annat att kalasa på när jästen har ätit färdigt.

Å andra sidan låter din beskrivning av ölen som du tänker brygga som en jättegod öl. Amber malt ger lägre restsötma än Dark Crystal. Utöver det styr du med mäsktemperaturen.

Har länge tänkt brygga Randy Moshers "Dragon's Milk October beer" med bara engelsk pale ale-malt...

Think globally. Drink locally.

Tack kanske humlar den lite extra då. Sjyst länk om olika typer öll dvs pdf-en, skall läsa mer senare men nu är det nog dags att hoppa i sängen, blir kanske bryggdag i morgon då!

Varför köpa allt när man kan göra själv!